Balistinis “Sojuz TMA-11” nusileidimas

Du paeiliui įvykę kosminių laivų „Sojuz TMA-10“ ir „Sojuz TMA-11“ nusileidimo aparatų nusileidimai balistine trajektorija privertė NASA ir kosmoso ekspertus suabejoti kosminio laivo „Sojuz TMA“, kaip transporto priemonės nugabenti astronautus į TKS ir juos sugrąžinti atgal į Žemę, patikimumu. Susirūpinta labai rimtai, nes nuo 2010 metų nutraukiama šatlų eksploatacija ir JAV priklausys nuo rusų kosminių laivų tiek skraidinant visus astronautus į TKS, tiek didesnę krovinių dalį. Tokia situacija tęsis mažiausiai iki 2015 metų.

Nuo 1973 metų kosminis laivas „Sojuz“ buvo patikimas ir saugus kosminis laivas.  Nesenai įvykę du paeiliui balistiniai nusileidimai nesusiję su kokiomis nors naujomis technologijomis ar naujomis aptarnavimo procedūromis. Šie nusileidimai parodo kosminių laivų surinkimo trūkumus arba problemas su įrengimais.
Tai greičiausiai tokio paties svarbumo perspėjimai, kaip ir terminės apsaugos pažeidžiamumo perspėjimai, atsiradę skraidant su šaltais iki kosminio laivo „Columbia“ katastrofos, tik į tuos perspėjimus nebuvo atsižvelgta.

NASA prašo rusų labai daug – padvigubinti kosminių laivų „Sojuz“ gamybą. Gal tai įtakojo kosminių laivų surinkimo kokybę.
Rusų kosmoso agentūros specialistai labai rimtai užsiima balistinio nusileidimo priežasčių tyrimu. Šis tyrimas turėtų būti baigtas iki sekančio „Sojuz TMA“ starto, numatyto šių metų rudenį. Kai kurie specialistai susirūpinę tuo, kad pirmojo balistinio nusileidimo tyrimai suformulavo klaidingas balistinio nusileidimo priežasčių  išvadas. Dabar yra manoma, kad kosminio laivo „Sojuz TMA-11“ nusileidimo aparatas galėjo leistis balistine trajektorija dėl neteisingo nusileidimo aparato atsiskyrimo nuo kuro atsargų ir variklių sekcijos. Po to sekė staigus leidimasis ir šiurkštus nusileidimas. Astronautai patyrė dideles, 8 kartus viršijančias Žemės traukos jėgą, perkrovas. Tai dvigubai didesnės perkrovos, nei Žemės atmosferoje valdomo nusileidimo metu.

Niekas iš astronautų nesusižeidė. Leidimosi metu ryšys su kosminiu laivu nutrūko ir kosminis laivas tapo nekontroliuojamas ir Rusijos kosminių skrydžių valdymo centro. Tai sukėlė paniką, kad įvyko katastrofa. Tik po valandos ekipažas susisiekė su skrydžio valdymo centru skubaus palydovinio ryšio telefonu.

NASA specialistai pabrėžia puikius kosminio laivo „Sojuz“ saugumo rodiklius. Tačiau amerikiečių astronautai neskris kosminiu laivu „Sojuz TMA“ tiek laiko, kol nebus išsiaiškinta ir pašalinta tiksli balistinio nusileidimo priežastis.

Dabar amerikiečiams kaip niekad labai aktualu iki 2015 metų sukurti naują kosminį laivą. Buvęs astronautas o dabar senatorius Bill Nelson ir jo kolegos atstovų palatoje ir senate paprašė papildomai 2 milijardų JAV dolerių per artimiausius du metus, kad pagreitinti naujo NASA kosminio laivo „Orion“ ir naujos raketos – nešėjos „Ares-1“ projektavimo darbus ir jų naujų sistemų gamybos darbus. Kosminis laivas „Orion“ su reketą – nešėja „Ares-1“ statomi aptarnauti Tarptautinę kosminę stotį ir nugabenti astronautus į Mėnulį ir už jo ribų. Baltieji rūmai nepalaikė papildomo finansavimo.
JAV yra sudariusios su Rusija ekipažų ir krovinių gabenimo į Tarptautinę kosminę stotį kontraktą. Kontraktas sudarytas 2007 – 2011 metų laikotarpiui. NASA vadovai tikisi, kad Rusijoje specialistai išspręs kosminio laivo „Sojuz TMA“ problemas. Dabar vyksta tarpvalstybinės derybos dėl kitos ilgalaikės išankstinės ekipažų ir krovinių gabenimo į Tarptautinę kosminę stotį sutarties sudarymo.

Rusijos kosminė korporacija „Energija“, gaminanti kosminius laivus „Sojuz“, šiuo metu patiria didelių sunkumų. Labai sunku pritraukti ir išlaikyti patyrusius kosminių laivų specialistus, darbininkus. Jaunoji Rusijos karta nori dirbti bankuose, prekyboje, nei konstravimo biuruose, dėl žymiai didesnio atlyginimo. Kosminei pramonei iškilo didelė grėsmė. Ši problema plačiai buvo aptarta Rusijoje. Net tarybiniais laikais „Energija“ per metus gamindavo ne daugiau penkių kosminių laivų „Sojuz“, o dabar priversta per metus pagaminti po devynis – dešimt laivų ir po 2010 metų kompensuoti šatlų nebūvimą. Visi astronautai į Tarptautinę kosminę stotį keliaus tik Rusijos kosminiais laivais.

NASA neramina ir raketos – nešėjos „Proton“ viršutinės pakopos, skirtos palydovų iškelimui į geostacionarinę ar kitą orbitą gedimai. Ši pakopa keletą dešimtmečių dirbo be didesnių incidentų. O per paskutiniuosius du metus tris kartus ši pakopa neatliko savo paskirties. Brangiai kainuojantys amerikiečių, arabų ir japonų ryšio palydovai nevuvo išvesti į reikiamas orbitas. Raketą „Proton“ gaminama kita kompanija – valstybinis M. V. Chruničevo kosminis mokslinis gamybinis centras, o jam taip pat trūksta reikiamos kvalifikuotos darbo jėgos.
Korporacijos „Energija“ specialistai nustatė, kad praeitų metų spalio mėnesį kosminio laivo „Sojuz TMA-10“ nusileidimo aparatas leidosi balistine trajektorija dėl kompiuterio kabelio korozijos. Rusijos kosmoso agentūra apie šią problemą informavo NASA . Informacija buvo pateikta ir Tarptautinės kosminės stoties 16 – osios pagrindinės ekspedicijos vadei Peggy Whitson. Ji buvo informuota, kad grįžimas namo gali būti ne ypač malonus. Bet apie problemą nebuvo paskelbta nei JAV visuomenei, nei kongresui.
Tai greičiausiai tokio paties svarbumo perspėjimai, kaip ir terminės apsaugos pažeidžiamumo perspėjimai, atsiradę skraidant su šaltais iki kosminio laivo „Columbia“ katastrofos, tik į tuos perspėjimus nebuvo atsižvelgta. NASA prašo rusų labai daug – padvigubinti kosminių laivų „Sojuz“ gamybą. Gal tai atsiliepė į kosminių laivų surinkimo kokybę.

Šiandien galima kalbėti tik apie 2008 metų balandžio 19 dieną įvykio versijas. Tiksli informacija bus gauta tik apdorojus telemetriją  Nusileidimo aparatą išardys iki smulkiausios detalės ir ištyrinės.

Labiausiai tikėtina kosminio laivo “Sojuz TMA-11” nusileidimo balistine trajektorija priežastis – nesavalaikis kosminio laivo dalių atsiskyrimas. Du ar keletas pirotechninių užtaisų laiku nesuveikė. Todėl į tankiuosius atmosferos sluoksnius įlėkė ne vienas nusileidimo aparatas, o nusileidimo aparato ir pagrindinių variklių bei kuro atsargų sekcijos junginys.

Panašios situacijos Sovietų Sąjungos kosmonautikos istorijoje jau buvo įvykusios. Tai J. Gagarino skrydis 1961 metais, B. Volynovo skrydis 1969 metais. Šių skrydžių metu kuro atsargų ir pagrindinių variklių skyrius, buvo prisikabinęs prie nusileidimo aparato, jam įlekiant į tankius atmosferos sluoksnius. Agregatų skyrius atsikabindavo nuo nusileidimo aparato tik jiems įkaitus tankiuosiuose atmosferos sluoksniuose. Šių metų balandžio 19 dieną kosminio laivo “Sojuz TMA-11” nusileidimo aparatas atsiskyrė nuo agregatų skyriaus praėjus 32 minutėms po kosminio laivo greičio sumažinimo 100 km aukštyje. Tikslius perkrovimus, kuriuos patyrė kosminio laivo “Sojuz TMA-11” ekipažas nusileidimo metu, galės pasakyti tik iššifravus telemetrijos duomenis. Pagal astronautikos specialistų vertinimus, perkrovimai balistinio nusileidimo metu gali siekti 8 – 9 g, o “Sojuz TMA-11” ekipažas keletą sekundžių galėjo patirti net 11 g .

Kosminio laivo “Sojuz TMA-11” nusileidimo aparato nuotraukų analizė po jo nusileidimo nepatvirtino jo apvalkalo pažeidimų dėl šiluminio poveikio. Degėsių kvapas kosminio laivo nusileidimo aparato viduje pasirodė po vožtuvo, kuris išlygino slėgį nusileidimo aparato viduje su slėgiu aparato išorėje, atidarymo, o ne tuo momentu, kada jis pradėjo skrieti per tankius atmosferos sluoksnius.

Balandžio 19 dienos įvykiai Rusijos kosmoso tyrimo agentūrai buvo labai nemalonūs, bet vėl iš naujo pademonstravo kosminio laivo “Sojuz”, kuris atliko beveik 100 pilotuojamų skrydžių, patikimumą. (pagal 2008 metų balandžio 8 dienos duomenimis).

Pateikiame tris NASA schemas apie kosminio laivo “Sojuz TMA-11” nusileidimą.


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *