Pasiruošimas Orion skrydžiui

2013 sausio mėn. NASA ir Europos kosmoso agentūra pasirašė susitarimą, pagal kurį naujojo erdvėlaivio serviso modulis (kuro atsargos, oro atsargos, pagrindiniai varikliai …) bus kuriamas Europoje, pasinaudojant krovininių transporto laivų ATV kūrimo ir eksploatavimo patirtimi. Šiuos darbus atlieka Europos pirmaujančios kosmoso kompanijos, įskaitant Airbus Air & Defence ir Thales Alenia Space. Orion nusileidimo aparatas pagal formą primena analogišką erdvėlaivio Apollo skyrių. Tai yra nupjautas kūgis, kurio didžiausias skersmuo 5 m, aukštis – 3,3 m ir 8,95 m3 astronautų gyvenamoji erdvė. Pagrindinis Orion nusileidimo aparato skirtumas nuo Apollo aparato – jo daugkartinis panaudojimas. Šios kapsulės resursas – 15 metų. Nusileidimo aparatui įskriejus į Žemės atmosferą antruoju kosminiu greičiu, šilumos skydas ekipažą pilnai apsaugo nuo perkaitimo. Orion, kaip ir erdvėlaiviai Mercury, Gemini, Apollo, leisis parašiutais į Ramųjį vandenyną. Šilumines apsaugos skydo bandymas yra gruodžio 4 dieną numatyto skrydžio pagrindinis tikslas.

2014-11-12

Naktį iš lapkričio dešimtos į vienuoliktąją Orion buvo išvežtas į starto aikštelę. Iki pirmojo bandomojo skrydžio liko 24 dienos.

Orion a1Erdvėlaivis Orion (gamintojas Lockheed Martin) iš surinkimo pastato išvežamas į starto aikštelę, kurioje jo laukia reketa Delta IV Heavy

Erdvėlaivis, skirtingai nei raketa, kuru buvo užpildytas rugsėjo mėnesį.  Orion nusileidimo aparato manevravimo varikliai, kaip ir daugumos kosminių aparatų, naudoja toksinius kuro komponentus hidraziną ir amilą. (Hidrazinas – neorganinis junginys, kurio cheminė formulė yra N2H4. Tai bespalvis degus skystis, turintis panašų į amoniaką kvapą. Hidrazinas yra labai toksiškas ir nestabilus, nebent yra laikomas tirpale. Hidrazinas daugiausiai yra naudojamas kaip putodaris ruošiant polimero putas, chemijos pramonėje vartojamas kaip reduktorius, tirpiklis, taip pat yra raketų degalų komponentas. Šio kuro tipo pranašumas yra jo nekriogeniškumas. Kitais žodžiais, degalai ir oksidatorius gali aparato bakuose būti saugomi ilgą laiką. Nereikia jiems palaikyti žemos temperatūros. Palyginimui, kuro poroje žibalas ir deguonis būtina atšaldyti deguonį, kad jį išlaikyti skystame pavidale, o poroje vandenilis ir deguonis, kurią naudoja raketa Delta IV Heavy, abu komponentai yra kriogeniniai.

Orion a2 Raketa Delta IV Heavy starto aikštelėje laukia savo naudingojo krovinio – erdvėlaivio Orion

Lapkričio 20 dieną laive buvo sumontuotos akumuliatorių baterijos.  Trečiadienį (lapkričio 19 dieną) inžinieriai pratestavo  ryšio tarp laivo ir palydovinės retransliavimo sistemos TDRS darbą.

2014-12-01

Liko trys dienos. Pasiruošta bandymams. Raketa surinkta, paskutiniai kosmetiniai darbai Oriono komandiniame modulyje baigiami. Jame buvo sumontuoti detektoriai nustatyti žalingą radiacijos lygį, šiam skrendant per radiacijos juostas. Raketos startas numatytas gruodžio 4 dieną (ketvirtadienį) 14:05 Lietuvos laiku.

2014-12-02 21:16

Specialiai naujojo laivo paleidimui NASA sukūrė internetinį puslapį. Jame Orioną pristato kaip ateities erdvėlaivį, skirtą skrydžiui į Marsą ir pasakoja apie jo sandarą. Be Marso minimi ir kiti šio erdvėlaivio pagrindiniai tikslai – skrydžiai į Mėnulį ir asteroidus.

Orion a3

Oriono komandinis modulis

Orion a4Oriono komandinio modulio vidus


Komentarai apie “Pasiruošimas Orion skrydžiui”

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *