S7 veržiasi į kosmosan

S7 Space, Roscosmos, SpaceX, NASA, S7 Space generalinis direktorius Sergej Sopov

S7 Space, Roscosmos, SpaceX, NASA – pagrindiniai panašumai ir skirtumai

S7 Space, Roscosmos, SpaceX, NASA, S7 Space generalinis direktorius Sergej Sopov

S7 Space generalinis direktorius Sergej Sopov optimistiškai vertina kompanijos ateitį 

Privati Rusijos kompanija S7 Space „Kosminės transporto sistemos“, kuria savo raketą su daugkartinio naudojimo pirmąja pakopa bei krovininį erdvėlaivį. Buvo išspęsta viena svarbiausių problemų – raketos surinkimo vieta. Apie tai pranešė S7 Space generalinis direktorius Sergej Sopov. 2019 metų pabaigoje numatomas pirmasis startas nuo iš Jūrų starto platformos.

Kuo remiasi S7 Space kompanija

Privati kosmonautika Rusijoje yra keistas ir šviežias reiškinys. Rimtai investuojančių į šią sritį vos keletas. Pačia rimčiausia laikytina kompanijos S7 dukterinė firma S7 Space. Stambiausia investicija į kosmonautiką yra už 150 mln USD įsigytas „Jūrų startas“ ir užsakyta pirmoji raketa.

Prieš tai Sea Launch komplekso aptarnavimas kainavo 25 mln USD per metus. S7 Space numato šias išlaidas sumažinti. Tai veiklos pradžia. Šiuo metu renkamas personalas, vykdomi inžineriniai techniniai darbai naujų raketų bei kosminių aparatų kūrimui.
Pirmas pajamas kompanija planuoja gauti už palydovų paleidimą į geostacionarinę orbitą. Galimybė paleidimo platformą Odyssey nuplukdyti netoli pusiaujo leis iškelti didesnius krovinius nei iškeliant iš kosmodromų, esančių toliau nuo pusiaujo. Būtent raketos, gebančios iškelti į kosmosą atitinkamą svorį yra pagrindinis veiksnys kuriant palydovus.

4 startai per metus ?

Sergej Sopov įsitikinęs, kad keturių startų į metus pilnai pakanka normaliam kompanijos darbui, o šiems klientų tikrai netrūks, net jei kainos bus aukštesnės nei Space X. Visada atsiras klientų laukiančių paleidimo eilės gale, kuriems terminai svarbiau nei kiek aukštesnė kaina. Juolab kompanija nesiruošia tokiam paleidimo konvejeriui kaip Elon Musk kompanija SpaceX. Tam nėra ir techninių galimybių. Kiekvienam startui paleidimo platformą Odyssey būtina nuplukdyti į starto vietą pusiaujyje ir vėliau grįžti į Long Beach uostą paruošti sekančiam startui. Kompanija planuoja parduoti paleidimus po 62-72 mln USD. Tuo tarpu Speace X komercinių palydovų paleidimo paslaugos kainuoja 62 mln USD.

Problemos

Pagrindine problema tapo Zenit raketos, kurių paleidimui pritaikytas Jūrų startas. Anksčiau raketos dalinai buvo gaminamos ir surenkamos Ukrainoje, susivienijime „Južmaš“. Po 2014 metų Rusijos Krymo aneksijos ir sukelto karo Ukrainoje, Roscosmos (jam priklausė Sea Launch kosmodromas) ir Ukrainos bendradarbiavimas nutrūko. Pakeisti Zenit raketą tiesiog nėra kuo. Anksčiau dvi pakopos į Long Beach, buvo pristatomos iš Ukrainos, greitinimo blokas iš Rusijos, palydovas – iš jį pagaminusios šalies ir viskas iš atskirų dalių surenkama. Dabar iš Ukrainos blokai bus pristatomi be valdymo sistemų ir be variklių. Visa tai bus montuojama vietoje. Radus tokią išeitį, jau 2019 metų sausį ar vasarį bus pristatytas pirmasis „rinkinys“. Dėl šių pasikeitimų savikaina išaugs palyginti nedaug – apie 2 mln USD.

S7 Space, Roscosmos, SpaceX, NASA, Zenit-3SL SeaLAunch

Zenit-3SL startas iš Sea LAunch platformos

Pirmasis startas numatomas 2019 m. gale. Jūrų startas ilgą laiką buvo užkonservuotas, tad pirmąjį paleidimą tektų vykdyti su atitinkamu maketu arba gerokai mažesne kaina, idant kompensuoti užsakovų riziką.

Perspektyvos

S7 Space neapsiribos vien parduodama startus raketomis „Zenit“. Kompanija pradėjo kurti savo raketą bei krovininį erdvėlaivį. Šiems darbams į S7 Space pasitelkti generalinio direktoriaus pavaduotojas ir vyriausias konstruktorius Igor Radugin bei kosminių orbitinių sistemų vyriausias konstruktorius Nikolaj Briuchanov. Svarbi detalė – jie anksčiau dirbo Roscosmos. Pirmasis vadovavo raketos „Sojuz – 5“, antrasis – erdvėlaivio Federacija kūrimui. Kartu su N. Briuchanov irI. Radugin į S7 Space iš Roscosmos atėjo ir gausus būrys drauge dirbusių inžinierių.
Šiuo metu kompanija planuoja sukurti savo raketą Sojuz 7 sausumos startui ir Sojuz 7SL. Tai modifikacija Jūros startui. Numatoma, kad pirmasis naujos raketos startas vyks su savo erdvėlaiviu.

Federacijos darbai

Krovininį laivą numatoma sukurti per tris metus, panaudojant Federacijos įdirbį. Palyginimui galima įvertinti, kad Federacija kuriama jau 9 metus ir galo dar nesimato. Bus panaudota daug kompozitinių medžiagų. Galutinis laivo svoris, drauge su naudingu kroviniu, turėtų būti 12 – 14 tonų. Tokią masę startuodama iš Baikonuro pakels naujoji raketa.
Rusijoje nėra galimybių pagaminti tokį korpusą iš kompozitų, tad jis bus gaminamas S7 Space priklausančiose Europos įmonėse. Prietaisus, variklius ir kitas sistemas planuojama užsakyti Rusijoje.
Generalinis direktorius Sergej Sopov pažymėjo pagrindinį tikslą: įrodyti, kad krovinį laivą galima sukonstruoti per tris metus. Taip pat jį paleisti, apskristi porą kartų aplink Žemę ir svarbiausia, nusileisti. Tai bus daugkartinis erdvėlaivis. Nusileidimui bus panaudota parašiutų sistema ir minkšto nusileidimo parako varikliai, veikiantys likus keliems metrams iki Žemės paviršiaus. Tai turėtų nepažeisti erdvėlaivo ir būtų galima greitai jį paruošti sekančiam startui.

Šiuolaikinės raketos vizija

S. Sopov paaiškino šiuolaikiškos raketos viziją. Pirmiausia, būtina automatinio paledimo sistema. Antra – pirmoji pakopa turi būti daugkartinė. Jei kalbama apie vienkartinę raketą ir jai pritaikytą paleidimo bokštą bei specialią aptarnavimo antžeminę struktūrą, tai kalbame apie vakarykštės dienos raketą.
Raketos Sojuz 7 ir Sojuz 7SL bus kuriamos pagal eskizinį Sojuz 5 projektą. Jį tikimasi gauti iš Roscosmos. Realizuoti Sojuz 7 pirmos pakopos nusileidimą variklių pagalba neįmanoma dėl didelio variklių galingumo bei netinkamos uždegimo sistemos. Galimas variantas – hipergarsinis parašiutas ir parako varikliai netoli Žemės paviršiaus. Specialus audinys jau sukurtas. Numatoma, kad pakopos paruošimas naujam skrydžiui trūktų ne daugiau dviejų savaičių.

Demoversija 2022 metais

Planuojama 2022 metais parodyti pirmąjį variantą. Pirmasis startas būtų vienkartinio naudojimo, o vėliau modernizuotas į daugkartinį. Naujos raketos turės automatinio starto galimybę, kaip ir raketos Zenit. Tai būtina realizuojant Jūros starto“ projektą, kuomet raketa paruošiama, visas personalas pereina į laivą, atsitraukia saugiu atstumu ir raketa nuo platformos Odyssey paleidžiama automatiškai. Vandenilio, kaip kuro, naudojimo atsisakyta. Pernelyg brangi infrastruktūra.

S7 Space, Roscosmos, SpaceX, NASA, Zenit-3SL Launch

Zenit-3SLB startas

Bendradarbiavimas

S7 Space vadovas mano, kad turint pagamintą raketą bei krovininį erdvėlaivį, pavyks susitarti su Rusija, gauti užsakymų iš Roscosmos bei iš kariškių. Panašiu principu dirba Space X. Juolab karinių palydovų paleidimai apmokami žymiai geriau nei komerciniai. (120 -150 mln USD ir 60 mln USD atitinkamai). Tikimasi, jog valdiškoms struktūroms bus pigiau užsakyti paleidimą privačioje kompanijoje, nei išradinėti dviratį ir kurti lygiagrečiai savo krovininį erdvėlaivą. S. Sopv pabrėžė, kad tiek raketa, tiek erdvėlaivis bus kuriami savo lėšomis, ir tik vėliau sertifikuojami pagal Roscosmos standartus.

Panašumai ir skirtumai

Panašiu keliu ėjo ir Space X: sukūrė savo raketą Falcon 9,  krovininį erdvėlaivį Dragon ir erdvėlaivį Dragon 2. Vėliau sertifikavo pagal NASA standartus. Tik… SpaceX gavo iš nepalyginamai daugiau: galimybę naudoti NASA patentus nemokamai, kviestis į darbus SpaceX kompanijoje NASA inžinierius, NASA testavimo įrenginiais naudotis nemokamai. Ir SpaceX bei Boeing iš NASA gavo pinigus pilotuojamų erdvėlaivių sukūrimui (nuo 3.2 mlrd USD iki 4.6 mlrd USD atitinkamai).
Rusijai seniai reikalinga kosminė alternatyva. Privati kompanija geba lanksčiai prisitaikyti prie rinkos poreikių nei valstybinės struktūros. Tik taip galima Rusijai gražinti lyderių pozicijas kosmose. Šias pozicijas Rusijayra praradusi nuo 2000 metų. Šiandien S7 Space yra tokioje padėtyje kaip SpaceX prieš 10 metų.  „Padarykite, tada kalbėsime“ – taip Elon Musk sakydavo NASA.

Optimistinė ateitis

Kol kas S7 Space turi tik vieną Zenit startą iš Baikonuro ir puikiai suvokia pasaulyje vyraujančias tendencijas: „Visas pasaulis kuria daugkartines sistemas, o Rusijoje tebesitęsia ginčai ar jos efektyvios“.

S7 Space, Roscosmos, SpaceX, NASA, Zenit-3SLB Startas Baikonure

Zenit-3SLB startas iš Baikonuro


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *