SpaceX astro naujovės

Starship SN5_SN6

SpaceX astro naujovės – Raptor, Starship, Jūrinis kosmodromas

E. Musk komanda baigia įgyvendinti naujovišką daugiafunkcinę (erdvėlaivis ir startūno 2-ji pakopa – viename + astrodegalinė) idėją. Naująjį startūną sudarys o9x70 m 1-ji pakopa su 687 t skysto metano ir 2613 t skysto deguonies 37 (ar 31) Raptor varytuvams bei Starship (Žvaigždėlaivis) – erdvėlaivis kaip 2-ji pakopa su 250 t metano bei 950 t deguonies 6 Raptor‘iams.

Raptor

Raptor varytuvo bandymai 2019 vasario 7. Nuotrauka © Elon Musk SpaceX Twitter

Naujovė bus ir 7-ių Raptor pavairavimo funkcija (per kardanines perdavas) 1-je pakopoje bei 3-jų Raptor – Starship‘e. Kitokia – ir termosauga (nuo įkaitimo grįžtant atmosferon iki 1650 K) 6-briaunėmis plytelėmis bei aušinimu mikroporomis tekančiu metanu. Paminėtini ir stabilizaciniai šoniniai sparneliai (vadinamieji pelekai) priekyje ir paskuigaly. SpaceX juos naudos Starship bandomajame prototipe SN8.

SpaceX termoplokstes

Naujos SpaceX termoizoliacinės plokštės bus bandomos su Starship SN6 prototipu

SpaceX Starship SN8 sparnai

Starship bandomojo prototipo SN8 stabilizaciniai šoniniai sparneliai

Korpusai gaminami iš patvaraus šaltyje ir karštyje nerūdyjančio plieno su nikelio ir chromo priedais (lig šiol – iš kompozitinių medžiagų), o Raptor‘ui sukurtas naujas super-lydinys SX500. Galingais turbosiurbliais (80 MW) pavyko pasiekti rekordinį 29,4 MPa slėgį degimo kamerose ir lydiniu SX500 – 3550 K temperatūrą bei 3,05-3,28 MN stūmą (Raptor stūmumas 2,63 MN/t, Merlin – 1,57 MN/t).

Starship – keleivinis, krovininis ir tanklaivis

Išsaugomas beveik viso milžiniško astronautinių storulių komplekso nevienkartinio eksploatavimo principas nutupdant ir atnaujinant. Starship bus kelių variantų: keleivinis (iki 100 žmonių 40-je kabinų), krovininis (100 t krovumo Satellite Delivery Spacecraft su padidintu liuku) ir degalų tanklaivis (astro degalinė). Pastarasis švartuosis paskuigaliu prie paskuigalio ir perpils degalus inercijos principu judinimo impulsais. Analogišką astrodegalinės idėją (net gaminant degalus iš asteroidų vandens) vysto P. Metzger (Floridos universitetas) ir J. Sercel (TransAstra).

Vykdant degalų papildymą kosmose, lyg tobulinama Ciolkovskio formulė formule (reaktyvinio judėjimo greičio prieaugis yra proporcingas dujų srauto iš tūtos greičiui ir masių santykio logaritmui); tikimasi pagreitinti keliones, pvz į Marsą (vidutinė trukmė 246 paros) nuvykti dvigubai greičiau.

Starship SN5_SN6

Starship bandomosios versijos SN5 (kairėje, kilo į 150 m aukštį rugpjūčio 5) ir SN6

Originalių lig šiol nematytų konstrukcijų kūrimas vyko nuoseklių bandymų ir sprogusių, plyšusių bei sugriuvusių eksperimentinių variantų (ne tik Starhopper, Mk-1 bei serijos SN ir ne tik Boka Čikoje) tobulinimų būdu bet ir teoriniais sprendimais.

Šiemet pradėjo veikti 3-sis Raptor varytuvų gamybos cechas bei Starship gamybos įmonė su 500 atrinktų darbuotojų, projektuojamas ir bus statomas jūrinis kosmodromas. Apie jį SpaceX kompanija kol kas pateikė labai mažai informacijos.

Dar ir nauja idėja – Starship Human Landing System – mėnulėjimas bei marsėjimas, mažinant greitį varytuvais (apsukus Starshipą 180o).


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *