Asmenybės » Jeff Bezos

Jeff Bezos

Blue Origin, Amazon, Jeff Bezos, Elon Musk – trumpas tekstas apie Jeff Bezos bei kitus verslininkus

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos, Raptor

Jeff Bezos ir jo aistra – Blue Origin kompanija

Turtingiausias – Amazon

Jeff Bezos valdo tik 16 % Amazon, didžiausios pasaulyje prekybos internetu mažmenininkės, akcijų. Visas Jeff Bezos turtas, pagal liepos 25 dienos Blomberg skaičius, vertinamas 151 mlrd USD arba 0.779 % JAV bendrojo vidaus produkto. Jeff Bezos, Blue Origin įkūrėjas, siekia sumažinti raketų paleidimo išlaidas, padėti milijonams žmonių dirbti kosmose ir galiausiai perkelti pramonę bei gamybą į kosmosą. Blue Origin kompanija įkurta 2000 metais ir Blue Origin yra tikrasis Jeff Bezos pomėgis bei aistra.

Cadabra įkūrimas

1986 metais Jeff Bezos baigė elektroinžinerijos ir kompiuterių mokslus Prinstono universitete, įsidarbino WallStreet ir ten dirbo iki 1994 metų. Tų metų pabaigoje, keliaudamas po šalį, įkuria Cadabra. Kompanijos, kurios pradinis tikslas buvo mažmeninė prekyba knygomis internetu, pradžia buvo sunki: praktiškai Jeff Bezos turėjo tik idejas, tad pirmieji stalai kontoroje buvo pagaminti iš durų. Įkūręs Cadabra praktiškai be pradinio kapitalo, po metų ją pervadino į Amazon, o pradiniai investuotojai buvo Jeff Bezos tėvai. 1995 metais Cadabra pervadinama į Amazon. Iki Blue Origin ir Elon Musk SpaceX dar toloka.

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos, Raptor

Nuo A iki Z – platų prekių pasirinkimą siūlo Amazon

Amazon pradžia

Kelių metų patirtis įvairiose pareigose dirbant Wallstreet, Jeff Mezos leido patikėti prekybos internetu ateitimi tuomet, kai viskas tik kūrėsi ir stojosi ant kojų. 1994 metų pavasarį išvydęs skaičius, rodančius jog vartotojų kiekis per pirmuosius naudojimosi internetu metus išaugo 2300 %, Jeff Bezos sugalvojo, kad ir prekyba internete turėtų taip pat smarkiai augti. Kaip gero pardavimo pavyzdį, Jeff Bezos pasirinko prekių pardavimą paštu. Pirkėjas renkasi ko jam reikia iš katalogo. 1994 metais bei vėliau knygas pirko kitaip ir norint taip pasiūlyti knygas potencialiems pirkėjams, reikėjo jiems išsiuntinėti storus katalogus. Tai buvo brangu.

Jeff Bezos internetinę prekybą nusprendė pradėti menkos konkurencijos srityje – prekyboje knygomis. Storą katalogą siuntinėti paštu buvo brangu, o įdėti katalogą internetan – pigu. Pirkėjas jį varto ir iš jo renkasi. Šį mažos konkurencinės nišos paieškos modelį Amazon taikė visose srityse, į kurias eidavo. Tai labai dažna schema – taip darė ir Ebay. Jo elektroniniai aukcionai internete yra unikalūs. Taip darė ir kitos internetinės prekybos kompanijos. Tačiau Jeff Bezos Amazon sugebėjo išlikti net tada kai dauguma dotcom kompanijų 2000 metais bankrutavo. Ne tik išlikti, Amazon sugebėjo aplenkti netgi eBay ir tapti tiesiog milžiniška parduotuve…internete. Nori apsipirkti – eini į Amazon.

Jeff Bezos požiūris

Nuo tipinių dotcom burbulo kompanijų, Amazon visuomet išsiskirdavo rinkos nišų pasirinkimu ir įsiskverbimo į jas modeliu. Pagrindinė Jeff Bezos kompanijos Amazon priežastis, dėl kurios ji visuomet augimu lengdavo kitus konkurentus, buvo kitas J. Bezzos požiūris į vystymosi strategiją. Regret-minimization framework – apgailestavimų mažinimo sistema – tokį terminą sugalvojo Jeff Bezos. Jis save įsivaizduoja 80-metį, žvelgiantį atgal į savo gyvenimą ir išskiriantį pagrindinius bei neesminius momentus. Greiti pinigai 80-mečiui Jeff Bezos yra nesvarbūs. Kompanijos Amazon išvystymas iki kitiems nepasiekiamų ribų – tai buvo pats svarbiausias Jeff Bezos dalykas. Toks svarbus, jog netgi į bankroto riziką buvo žiūrima atsainiai. Praktiškai Jeff Bezos į rinką su Amazon įėjo ne su savo, o su tėvų pinigais. Regret-minimization framework strategija leido būsimam milijardieriui Jeff Bezos ne tik pradėti biznį be savų didelių pinigų. Strategijos laikymasis paskatino Jeff Bezos reinvestuoti pelną į kompanijos Amazon tolesnį plėtojimą.

Palyginimui, eBay buvo pelninga iš karto. Jos įkūrėjas ėmėsi biznio tik dėl pelno šiandien ir dabar, o ne ryt ar poryt. Amazon kompanija pirmą pelną – 5 mln USD – gavo tik 2001 metų pirmą ketvirtį. Pelningi Amazon metai buvo 2003 metai, o po viešų akcijų išleidimo buvo praėję 9 metai. Net ir po pelningų metų, Amazon įpuldavo į nuostolius (panašiai buvo su Elon Musk kompanija Tesla). Pradžioje Amazon pelnas buvo investuojamas į prekybą kitomis prekėmis. Po knygų J. Bezos metėsi į prekyba elektronika, vėliau pelnas buvo investuojamas į Amazon debesijos servisus. 15 pasaulio valstybių yra Amazon tinklalapiai su tos šalies trumpiniu: amazon.com, amazon.fr, amazon.es, amazon.com.au, amazon.com.br ir t.t.

Originali Blue Origin idėja

Paskutinį 2017 metų ketvirtį Amazon gavo 1.86 mlrd USD pelno. Tai tiek, kiek buvo gauta per ankstesnius 14 Amazon veiklos metų. Amazon akcininkai laimingi. O Jeff Bezos ? Kiekvienais metais Jeff Bezos parduoda Amazon akcijų už 1 mlrd USD ir jais finansuoja 2000 metais įkurtą kompaniją Blue Origin. Pradžioje Blue Origin siekiai buvo paprasti – kosmoso turistus linksminti Blue Origin suborbitiniais skrydžiais. Šiandien Blue Origin norai didesni: naujų sunkių raketų su daugkartine pirmąja pakopa sukūrimas.

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos, Raptor, New Glenn

Blue Origin raketų New Glenn šeima

Jeff Bezos į Blue Origin investavo milijardus dolerių, nors iki šiol pelno nėra. Kodėl Jeff Bezos taip daro ? Jeff Bezos vėl jaučiau naują rinką. Anksčiau tai buvo internetas, dabar laukia privatus kosmosas. Galima teigti – rinka užimta, Jeff Bezos pavėlavo, yra Elon Musk ir jo SpaceX su nebrangiomis daugartinėmis vienos pakopos raketomis. Paprasta tik iš pirmo žvilgsnio.

Variklis BE-4

Amazon įkurėjas Jeff Bezos į kosmoso rinką atėjo ne su Blue Origin, o su labai konkrečiu raketiniu varikliu BE-4. Tai Blue Origin kuriamas deguonies metano variklis. Jis skiriasi nuo kitų serijinų variklių. Kaip ir 1994 metais, Jeff Bezos ieško unikalios neužimtos nišos, kurioje jis bus stipresnis nei konkurentai. Palyginus deguonies metano variklį su deguonies žibalo varikliu, BE-4 variklis absolučiai švarus, jame nėra suodžių, atsirandančių deginant žibalą. Tokį švarų variklį galima vadinti daugkartiniu. Minimalus raketos pirmos pakopos su tokių variklių skrydžių skaičius 25, maksimalus – 100. Tokiam kiekiui yra apskačiuota Blue Origin raketos New Glenn pirmoji pakopa – dar vienas Jeff Bezos kūrinys. Variklio degimo kameros slėgis taipogi leidžia variklį panaudoti daug kartų. Slėgis variklyje yra 2 kartus mažesnis nei Rusijos raketiniuose varikliuose РД-180 ar Elon Musk kompanijos SpaceX varikliuose Raptor.

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos, Raptor, New Glenn

Jeff Bezos metano deguonies variklio BE-4 testavimas. Blue Origin nuotraukos

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos, Raptor, New Glenn

Blue Origin variklio BE-4 pristatymas 34 Kosmose simpoziume Colorado Springs. Blue Origin nuotraukos

Blue Origin variklius BE-4 naudos ne tik savo raketai New Glenn. Planuojama nuo 2020 metų pradžios juos pardavinėti kompanijai ULA (United Launch Alliance), pakeičiant rusiškus variklius РД-180. Vėl Jeff Bezos atranda naujų rinkų.

Stiprus Elon Musk konkurentas

Gali kilti įspūdis, jog Jeff Bezos per vėlai išoko į kosmoso rinkos traukinį. Elon Musk su SpaceX raketomis Falcon 9 užima apie 60 % kosminių startų rinkos. Blue Origin raketa New Glenn (galinti iškelti iki 45 tonų naudingą krovinį) bus paruošta tik 2020 metais. Elon Musk kompanijos SpaceX nuo 2013 metų konstruojamas ir išbandomas variklis Raptor tuo metu turėtų pakeisti Merlin variklius, šiuo metu naudojamus raketoje Falcon 9.

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos, Raptor, Merlin

Elon Musk Falcon 9 raketoje naudojamas variklis Merlin. SpaceX nuotraukos

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos, Raptor, Merlin

Elon Musk metano deguonies variklį Raptor pradėjo konstruoti 2013 metais. SpaceX nuotraukos

Tačiau ar apie 2020 metus Jeff Bezos ir Blue Origin dar galės be turistų ką nors skraidinti į kosmosą ? Tikrai taip. Po planuojamų kosmoso interneto tinklų OneWeb ir Starlink plėtros, komercinių paleidimų į kosmosą rinkoje, į kurią Blue Origin taikosi, tikrai bus darbo. Viena Elon Musk kompanija SpaceX gali nepajėgti iškelti į žemą orbitą apie Žemę šimtų ar tūkstančių palydovų. Dar reikia atsižvelgti į tai, jog Elon Musk net ir už pinigus gali nepanorėti iškelti konkurentų kosmoso interneto palydovų.

Tad Blue Origin ir Jeff Bezos turės ką veikti. Amazon teiks prekes į kosmosą savo Blue Origin raketomis New Glenn, SpaceX skraidins turistus į Mėnulį, Elon Musk skris į Marsą.