Starliner pakartotinis lėkis

Starliner OFT Boeing CST-100

2020 metų rudenį numatytas pakartotinis Boeing kompanijos erdvėlaivio CST-100 Starliner lėkis į Tarptautinę Kosminę Stotį (TKS).

Starliner, CST-100

Starliner erdvėlaivis prieš lėkį. Startui parengta ULA Atlas V raketa su Rusijos varytuvais RD-180. America launch ?

2019 gruodyje bepilotis CST-100 Starliner testas OFT buvo nesėkmingas. Susijungimas su Tarptautine Kosmine Stotimi buvo atšauktas, erdvėlaivis po 2 parų nusileido JAV teritorijoje.

2020 balandžio 6 Boeing paskelbė apie antrą numatomą bepilotį Starliner lėkį link TKS, susijungimą ir nusileidimą. Papildomas testas, kurio išlaidas teks padengti Boeing kompanijai, kainuos ~ 410 mln USD. Kovo pradžioje NASA pilotuojamų skrydžių programos bei Komercinių skrydžių programos vadovas Doug Loverro pranešė, kad po 2019 gruodžio bepiločio OFT testo, Starliner programinėje įrangoje buvo surasta daugiau nei 60 įvairių problemų.

Boeing CST-100 Starliner Landing

Po nusileidimo White Sands vietovėje 2019 gruodžio 22 prie CST-100 Starliner dirba Boeing, NASA atstovai bei JAV kariškiai . Nuotrauka NASA Bill Ingalls

Po OFT nesėkmingo lėkio sudaryta nepriklausoma tyrimo grupė (komisija) pateikė 61 rekomendaciją ir tai nėra ervėlaivio dizaino rekomendacijos. Johnas Mulhollandas, „Boeing“ programos „Starliner“ viceprezidentas ir vadybininkas, sakė, kad komisija akcentavo tris esmines problemas: erdvėlaivio misijos laikmačio (MET – Mission Elapsed Time) programinės įrangos klaida (laikmatis „klydo” 11 val.), nekorektiškas erdvėlaivio tarnybinio modulio (service module) varytuvų programinės įrangos veikimas ir trūkinėjantis erdvėlaivio ryšis (37 kartus) su Žeme. Programinės įrangos klaidų pasekmės – NASA ir Boeing testo metu erdvėlaivį CST-100 Starliner galėjo prarasti du kartus.

Nuo 2011 metų vasaros paskutinio JAV Space Shuttle erdvėlaivio skrydžio astronautus ir kosmonautus į TKS skraidino Rusija erdvėlaiviais Sojuz. NASA už kiekvieną amerikiečio, europiečio, japono ar kanadiečio vietą Sojuz erdvėlaivyje mokėjo Rusijai nuo 20 mln USD (2010 metais) iki 90 mln USD (2020 metais).

Starliner kaina

NASA, dar 2010 metais paskelbusi Komercinių skrydžių ekipažų programą, 2014 metais joje paliko Boeing su erdvėlaivio Starliner projektu ir SpaceX su erdvėlaivio Crew Dragon projektu. Bendros NASA išlaidos, skirtos šiems erdvėlaiviams sukurti, siekė 4.8 mlrd USD (Boeing erdvėlaivis Starliner) ir 3.6 mlrd USD (SpaceX erdvėlaivis Crew Dragon). 2020 pavasarį NASA paskelbė numatomas vieno astronauto nuskraidinimo į TKS kainas: 55 mln USD kainuos vieta Crew Dragon erdvėlaivyje, 90 mln. USD teks pakloti už Starliner vietą. Palyginus su 1 vietos kaina Sojuz erdvėlaivyje, kyla klausimas „Ar NASA tinkamai adminstravo Boeing Starliner projektą ?”

Nepaisant, jog abi kompanijos vėlavo maždaug trejus metus, rezultatas 2020 vasaros pradžioje yra įdomus. Starliner STF-100 vėluoja, Crew Dragon su astronautais pasiekė TKS ir rudenį NASA ruošiasi erdvėlaivį sertifikuoti pilotuojamiems skrydžiams. Erdvėlaivis Orion toliau konstruojamas tobulinamas, tačiau jo lėkio data yra neskelbiama.


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *