Angara A5 prieš Falcon 9

Angara, Falcon, SpaceX, Roscosmos

Angara, Falcon, SpaceX, Roscosmos – raketų ir charakteristikų palyginimas

Angara, Falcon, SpaceX, Roscosmos

Raketa Falcon 9 kilo 62 kartus, Angara – 2 kartus

Iškart atmetus daugkartinį Falcon 9 naudojimą, tiesiog ant pirštų galima išvardinti priežastis, dėl kurių Angara komerciškai nepajėgi konkuruoti su Falcon 9.
Iš pirmo žvilgsnio Angara A5 ir Falcon 9 labai panašios: abi naudoja žibalo deguonies variklius, abi yra sunkios raketos. Angara A5 gali pakelti į žemą orbitą 24,5 t – Falcon 9– 22,8 t. Chruničev centre, kur gaminama Angara, atlyginimai penkis kart mažesni. Tarsi niekas netrukdo Rusijos raketų gamintojams įveikti Elon Musk, kurį Rusijos spauda nuolat stengiasi pašiepti vadindama „šarlatanu“ ir „piarščiku“ neišmanančių technikoje.

Angara, Falcon, SpaceX, Roscosmos

Konstrukcinių elementų kiekis yra raketos Angara minusas

Falcon ar Angara ?

Darbuotojų skaičius: Chruničevo centras 25 000; SpaceX – 8 000.

Starto kaina: Angara A5 – apie 100 mln USD; Falcon 9 – apie 62 mln USD.

Pakopų skaičius: Angara A5 – 4; Falcon 9 – 2.

Konstrukcinių elementų skaičius: Angara A5 – 8; Falcon 9 – 3.

Variklių skaičius: Angara A5 – 7; Falcon 9 – 10.

Variklių masė: Angara A5 – 11 600 kg; Falcon 9 – 4 700 kg.

Startinė masė: Angara A5 – 759 t; Falcon 9 – 549 t.

Midelio plotas (įtakoja pasipriešinimo koeficientą): Angara A5 ~ 35 m²; Falcon 9 ~ apie 22 m².

Variklių tipų skaičius: Angara A5 – 3 tipų skirtingų gamintojų varikliai – 1 ir 2 pakopa РД-191 (Chimki), 3 pakopa РД-0124 (Voronežas), greitinantysis blokas C5.98M (Voronežas) arba 11D58M (Koroliovas); Falcon 9 – 1 tipo varikliai Merlin, 1 ir 2 pakopose skiriasi tik variklių išmetimo tūta.

Variklių stūma MN, atmosferoje/vakuume: РД-191 – 1.93/2.09; Merlin – 0.845/0.94.

Atstumas tarp raketos ir variklių gamintojų: Angara 5 – 500 km (jei gaminama Maskvoje), 2700 km (jei gaminama Omske); Falcon 9 – mažai nei 1 km (viskas gaminama Hawthorne, Kalifornijoje).

Atstumai nuo raketos gamybos iki kosmodromo: Angara 5 – 780 km Maskva – Plesetsk, 5500 km Maskva – Vostochnyj, 3500 km Omsk – Vostochnyj, 2000 km – Omsk – Plesetsk; Falcon 9 – 3600 km Hawthorne – Canaveral; 210 km Hawthorne – Vandenberg.

Startų skaičius: Angara A5 – 2; Falcon 9 – 60.

Pradžia ir pirmas startas: Angara – 19 metų (1995 – 2014 m, vos 2 startai); Falcon 9 – 6 metai (2002 – 2010 m).

Angara, Falcon, SpaceX, Roscosmos Angara, Falcon, SpaceX, Roscosmos Angara, Falcon, SpaceX, Roscosmos

Raketa Angara skrido 2 kartus

Angara ir SpaceX

Raketa Angara sunkesnė ir turi didesnį pasipriešinimą. Didelis konstrukcijos elementų kiekis apsunkina aptarnavimą, nes reikia surinkti raketą ir prieš startą kuru užpildyti daugiau kuro bakų, o tam reikia daugiau personalo. Išlaidas padidina sudėtinga ir brangesnė starto įrenginių konstrukcija. Kelių modulių paketinė schema pralaimi monoblokinei schemai. Todėl, SpaceX dar prieš paleisdami paketinę Falcon Heavy, iš karto pradėjo kurti monoblokinį BFR.

1995 metais Angaros konstravimas išskaidytas į dalis: antroji pakopa, 1 pakopos varikliai, 2 pakopos varikliai, kuro bakai, startinis kompleksas, testavimai Žemėje. Taip atsirado 6 skirtingos įmonės, kompanijos, konstravimo biurai ir t.t. Raketą Falcon konstravo SpaceX.

Gamybos supaprastinimas turi didelę įtaką galutinei raketos kainai, tad Angara vienareikšmiškai pralošia Falcon 9, kuri konstruojama ir gaminama vienoje gamykloje. Priežastis ne tik dideliuose transportavimo kaštuose. Kuomet kelios gamyklos teikia detales vienam gaminiui, visuomet atsiras vėlavimo rizika.
Raketos Falcon 9 konstrukcija paprastesnė, mažesnė masė, patogesnė gamyba ir aptarnavimas. Būtent tai apsprendžia mažesnę kainą. Mistinio dempingo, apie kurį nuolat šnekama Rusijoje, nėra. Tai protingai organizuota gamyba.

Roscosmos ir Falcon 9

Įvertinant, kas pasakyta, gerokai patraukliau atrodo projektuojamas Soyuz 5, atkartojantis monoblokinę Zenito konstrukciją. Kai kas, galbūt, nusižiūrėta nuo Falcon 9. Tiesa, Soyuz 5 „pasiims“ logistikos problemos, nes įvairūs elementai bus gaminami skirtinguose miestuose.
Buvo pranešama, kad optimizavus gamybą ir esant didelei paleidimų paklausai, sunkios Angaros kaina gali būti sumažinta per pusę, tačiau nuo 2014 m. poreikio neatsirado. Esant aukštai kainai, Angara nėra paklausi komerciniams startams. Norint padidinti gamybą, lieka tik vidiniai valstybinai užsakymai. Tačiau Angara negali pasiūlyti nieko naujo, kol skraido senosios. Faktiškai poreikis Angara atsiras, jei bus atsisakyta visų likusių raketų.
Minėti argumentai kelia klausimą, kodėl inžinieriai padarė tiek daug grubių klaidų? Pirmiausia reikėtų įvertinti, kad jie faktiškai dirbo sovietiniais metodais, kuomet buvo būtina įtraukti visas įmones dirbančias kooperacijoje. Angara atlieka ir socialinį vaidmenį suteikdama darbo Chimkams, Koroliovui, Voronežui o dabar dar ir Omskui. Šiuo atveju Elon Musk buvo geriau, nes iškart buvo sprendžiami gamybos kaštų klausimai.

Angara, Falcon, SpaceX, Roscosmos Angara, Falcon, SpaceX, Roscosmos Angara, Falcon, SpaceX, Roscosmos

Falcon 9 raketa ir varikliai gaminami vienoje gamykloje

Angaros ateitis yra tik politinis apsidraudimas, jei Rusija prarastų Baikonuro kosmodromą. Vis dėlto teigiamas efektas nemažas: išlaikyti raketų statytojų kadrai, išaugo nauja konstruktorių karta. Realiai, tiek valstybiniai, teik komerciniai kosmoso reikalai, greičiausia, bus sprendžiami ženkliai pigesnėmis Soyuz, Proton, o vėliau ir Soyuz 5 raketomis.
Tikrasis rusiškas Falcon 9 konkurentas –palengvintas Proton M variantas. Roscosmos nutarė 2025 m. visiškai atsisakyti Proton. Iki to laiko turi būti sukurta Soyuz 5 raketa, kurios charakteristikas tikimasi priartinti prie Angara 5 ir Falcon 9 raketų charakteristikų. Tokiu atveju bus galima užmiršti apie Angara, kaip buvo tyliai užmirštas Buranas.

Angara A5 pagal starto masę ir išvedamą krovinį į orbitą yra analogiška raketoms Falcon 9, Ariane 6 (pirma ir antra pakopos yra su kieto kuro varikliais) ir CZ-11 (kieto kuro varikliai).


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *