Pirmasis pilotuojamas Starliner skrydis

SpaceX, Boeing, Starliner, CST – 100, Dragon V2, NASA, TKS, Roskosmos – tarpusavyje susieti žmonių į Tarptautinę orbitinę stotį gabenimu.

Boeing Starliner

Privati bendrovė SpaceX ir korporacija Boeing tarpusavyje konkuruoja dėl pilotuojamo erdvėlaivio, skraidinančio NASA astronautus į TKS, sukūrimo. Boeing tęsia pilotuojamo erdvėlaivio Starliner (CST – 100) konstravimą. Pagal kontrakto su NASA sąlygas, būtent erdvėlaivis Starliner turės atlikti pirmą reguliarų skrydį į TKS 2019 metais, nors, pagal dabar galiojančius planus, privačios bendrovės SpaceX erdvėlaivio Dragon V2 sertifikavimas turėtų įvykti anksčiau. Remiantis naujausia ataskaita, JAV kosmoso agentūra yra patenkinta pasiekta pažanga ir abiejų bendrovių darbo tempais. Nepaisant to, 2017 metais abiejų erdvėlaivių kūrimo darbų grafikai ne vieną kartą peržiūrėti.

Sutartys su NASA

2014 metų rugsėjo mėnesį korporacija Boeing ir privati bendrovė SpaceX pasirašė sutartį su NASA dėl pilotuojamų erdvėlaivių sukūrimo. NASA finansavo erdvėlaivių kūrimo, pagal savo reikalavimus, užbaigimą, jų sertifikavimą (jį sudaro vienas nepilotuojamas ir vienas pilotuojamas skrydžiai) ir nuo 2 iki 6 reguliarių skrydžių į TKS. Atlikusi visus kontrakte numatytus įsipareigojimus, SpaceX uždirbs 2,6 mlrd JAV dolerių, o Boeing – 4,2 mlrd JAV dolerių.

2017 metų viltis

2014 metais buvo manoma, kad 2017 – ųjų metų pabaigoje abu erdvėlaiviai bus sertifikuoti ir pradės reguliariai skraidyti. Tačiau praėjus metams po sutarties pasirašymo NASA pratęsė sutartį su Roskosmos, kad iki 2018 metų pabaigos Rusijos erdvėlaiviai Sojuz NASA astronautus skraidintų į TKS. 2016 metais ši sutartis nebuvo pratęsta su Roskosmos. Vėliau paaiškėjo, kad tai nebuvo NASA nepasitikėjimas savo subrangovais, o gudri schema sureguliuoti ginčą tarp Kosminių raketų korporacijos Energija ir korporacijos Boeing. Rusijos korporacija už skolas atidavė savo seniems amerikiečių partneriams šešias vietas erdvėlaiviuose Sojuz, o Boeing jas perdavė NASA. Šios papildomos vietos turėjo būti NASA apsidraudimas nuo eilinio vėlavimo kuriant komercinius pilotuojamus erdvėlaivius, arba leis agentūrai padidinti savo ekipažą TKS nuo 2 iki 4 astronautų, kad padidinti mokslinę grąžą iš TKS eksploatavimo.

Kūrimo finišas

Šiais metais erdvėlaivių Dragon V2 ir Starliner bandymai net neprasidėjo, tačiau jų kūrimas pasiekė finišą. Labai tikėtina, kad sekančiais metais abu erdvėlaiviai skries nepilotuojamu rėžimu. SpaceX tvarkaraštyje pirmasis erdvėlaivio Dragon V2 startas planuojamas 2018 metų balandžio mėnesį, pilotuojamas skrydis – rugpjūčio mėnesį, erdvėlaivio sertifikacija – rudenį. Pirmojo starto data atrodo patikimai. Yra labai didelė tikimybė, kad Dragon V2 skries kitą pavasarį. Tačiau pilotuojamas skrydis gali būti nukeltas į 2019 – uosius metus dėl antžeminės įrangos neparuošimo arba dėl erdvėlaivio vidaus sistemų pertvarkymo remiantis pirmojo bandomojo skrydžio rezultatais. Nepaisant to, kas SpaceX pasižymi dažnais darbų atlikimo nukėlimais, šįkart gali aplenkti korporaciją Boeing.

Dabar įmonėje, surenkančioje pilotuojamus Boeing erdvėlaivius, esančioje kosminiame Kennedy centre, baigiamas surinkti pirmasis pilnavertis Starliner erdvėlaivis, kuris dokumentuose vadinamas Spacecraft 1 (Erdvėlaivis Nr. 1). Hermetiško korpuso lubos ir dugnas jau yra sujungti. Viduje sumontuota anksčiau išbandyta avionika, laidai ir kitos sistemos. Taip pat įdiegtos išorinės erdvėlaivio sistemos. Sekantis darbų etapas – sumontavimas išorinio, šilumą apsaugančio paviršiaus ir šilumos skydo ant erdvėlaivio dugno pritvirtinimas.

Spacecraft 1 neskries į kosminę erdvę. Jis kuriamas išbandyti starto aikštelėje avarinio gelbėjimo sistemą 2018 metų antrajame ketvirtyje. Analogiškus testus SpaceX atliko 2015 metų gegužės mėnesį su erdvėlaivio Dragon V2  maketu.

Antrasis ir trečiasis Starliner erdvėlaiviai statomi lygiagrečiai. Ant Spacecraft 2 užbaigtas pripučiamų pagalvių montavimas. Jos sumažina ekipažui perkrovą erdvėlaivio nusileidimo metu, kai jis susiliečia su Žemės paviršiumi. Toliau tęsiasi erdvėlaivio variklių sistemos įrengimas. Šis aparatas dvi savaites be ekipažo skries aplink Žemę su kodiniu pavadinimu Boe – OFT (Boeing Orbital Flight Test – Boeing orbitinio skrydžio testas). Ši misija planuojama 2018 metų trečiajame ketvirtyje.

Pirmieji testai

Pirmasis pilotuojamas skrydis Boe – CFT (Boeing Crewf flight test – Boeing įgulos skrydžio testas) bus išbandytas trečiuoju Starliner erdvėlaiviu 2019 metų pradžioje. Starliner erdvėlaivio sertifikaciją NASA numatė 2018 metų gruodžio mėnesį.

Remiantis nepatvirtinta informacija, pastarieji pokyčiai (pirmųjų pilotuojamų skrydžių komerciniais erdvėlaiviais atidėjimai) JAV pilotuojamų erdvėlaivių sukūrimo programoje susiję su NASA griežtesniais skrydžių saugos reikalavimais. Anksčiaus buvo pranešta, kad SpaceX ir Boeing erdvėlaiviai neatitinka NASA Patariamosios tarybos reikalavimų dėl įgulos praradimo tikimybės, nors ji daug mažesnė už Space Shuttle sistemos erdvėlaivių.

Privačios bendrovės SpaceX pilotuojamas erdvėlaivis Dragon V2 ir korporacijos Boeing erdvėlaivis Starliner


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *