Blue Origin įkūrėjas Jeff Bezos

Jeff Bezos Blue Origin Amazon Elon Musk

Blue Origin, Amazon, Jeff Bezos, Elon Musk – trumpas tekstas apie Džefą Bezos bei kitus verslininkus

Jeff Bezos, Blue Origin, Amazon, Elon Musk

Jeff Bezos ir jo aistra Blue Origin kompanija

Turtingiausias Amazon

Jeff Bezos valdo tik 16 % Amazon, didžiausio pasaulyje prekybos internetu mažmenininko, akcijų. Visas Jeff Bezos turtas, pagal liepos 25 dienos Blomberg skaičius, vertinamas 151 mlrd USD arba 0.779 % JAV bendrojo vidaus produkto. Jeff Bezos, Blue Origin įkūrėjas siekia sumažinti raketų paleidimo išlaidas, padėti milijonams žmonių dirbti kosmose ir galiausiai perkelti pramonę ir gamybą į kosmosą. Pati Blue Origin kompanija įkurta 2000 metais. Būtent ši kompanija yra tikrasis Jeff Bezos pomėgis ir aistra.

Cadabra įkūrimas

1986 metais Jeff Bezos baigė elektroinžinerijos ir kompiuterių mokslus Prinstono universitete, įsidarbino WallStreet ir ten dirbo iki 1994 metų. Tų metų pabaigoje, keliaudamas po šalį, įkuria Cadabra. Kompanijos, kurios pradinis tikslas buvo mažmeninė prekyba knygomis internetu, pradžia buvo sunki: praktiškai Jeff Bezos turėjo tik idejas, tad pirmieji stalai kontoroje buvo pagaminti iš durų.  Įkūręs Cadabra praktiškai be pradinio kapitalo, po metų ją pervadino į Amazon, o pradiniai investuotojai buvo Jeff Bezos tėvai. 1995 metais Cadabra pervadinama į Amazon.

Jeff Bezos, Blue Origin, Amazon, Elon Musk

Nuo A iki Z – platų prekių pasirinkimą siūlo Amazon

Amazon pradžia

Būtent kelių metų patirtis įvairiose pareigose Wallstreet, Jeff Mezos leido patikėti prekybos internetu ateitimi tuomet, kai viskas tik kūrėsi ir stojosi ant kojų. 1994 metų pavasarį išvydęs skaičius, rodančius jog vartotojų skaičius per pirmuosius naudojimosi internetu metus išaugo 2300 %, Jeff Bezos sugalvojo, jog ir prekyba internete turėtų taip pat smarkiai augti. Kaip gero pardavimo pavyzdį, Jeff Bezos pasirinko prekių pardavimą paštu, kai pirkėjas renkasi ko jam reikia iš katalogo. 1994 metais bei vėliau knygas pirko kitaip ir norint taip pasiūlyti knygas potencialiems pirkėjams, reikėjo jiems išsiuntinėti storus katalogus. Tai buvo brangu.

J. Bezos internetinę prekybą nusprendė pradėti menkos konkurencijos srityje – prekyba knygomis. Storą katalogą siuntinėti paštu buvo brangu. Įdėti katalogą internete pigu. Pirkėjas jį varto ir renkasi iš jo. Šį mažos konkurencinės nišos paieškos modelį Amazon taikė visose srityse, į kurias eidavo. Tai labai dažna schema – tai darė ir Ebay. Jo elektroniniai aukcionai internete yra unikalūs. Taip darė ir kitos internetinės prekybos kompanijos. Tačiau Jeff Bezos Amazon sugebėjo išlikti net tada kai dauguma dotcom kompanijų 2000 metais bankrutavo. Ne tik išlikti, sugebėjo aplenkti netgi eBay ir tapti tiesiog milžiniška parduotuve…internete.

Jeff Bezos požiūris

Nuo tipinių dotcom burbulo kompanijų Amazon visuomet išsiskirdavo rinkos nišų pasirinkimu ir įsiskverbimo į jas modeliu. Pagrindinė Jeff Bezos kompanijos Amazon priežastis, dėl kurios ji visuomet augimu lengdavo kitus konkurentus, buvo kitas požiūris į vystymosi strategiją. Regret-minimization framework – apgailestavimų mažinimo sistema – tokį terminą sugalvojo Jeff Bezos. Jis save įsivaizduoja 80-metį, žvelgiantį atgal į savo gyvenimą ir išskiriantį pagrindinius bei neesminius momentus. Greiti pinigai 80-mečiui yra nesvarbūs. Kompanijos išvystymas iki kitiems nepasiekiamų ribų – tai buvo pats svarbiausias dalykas. Toks svarbus, jog netgi į bankroto riziką buvo žiūrima atsainiai. Praktiškai Jeff Bezos į rinką įėjo ne su savo, o su tėvų pinigais. Regret-minimization framework strategija leido būsimam milijardieriui ne tik pradėti biznį be savų didelių pinigų. Strategijos laikymasis paskatino Jeff Bezos reinvestuoti pelną į kompanijos tolesnį plėtojimą.

Palyginimui, eBay buvo pelninga iš karto. Jos įkūrėjas ėmėsi šio biznio tik dėl pelno dabar, o ne ryt ar poryt. Amazon kompanija pirmą pelną – 5 mln USD – gavo tik 2001 metų pirmą ketvirtį. Pelningi metai buvo 2003 metai, o po viešų akcijų išleidimo buvo praėję 9 metai. Net ir po pelningų metų, Amazon įpuldavo į nuostolius (panašiai buvo su Elon Musk kompanija Tesla). Pradžioje pelnas buvo investuojamas į prekybą kitomis prekėmis. Po knygų Jeff Bezos metėsi į prekyba elektronika, vėliau pelnas buvo investuojamas į Amazon debesijos servisus. 15 pasaulio valstybių yra Amazon tinklalapiai su tos šalies trumpiniu: amazon.com, amazon.fr, amazon.es, amazon.com.au, amazon.com.br ir t.t.

Originali Blue Origin idėja

2017 metų paskutinį ketvirtį Amazon gavo 1.86 mlrd USD pelno, tiek kiek buvo gauta per ankstesnius 14 metų. Akcininkai laimingi. O Jeff Bezos ? Kiekvienais metais jis parduoda Amazon akcijų už 1 mlrd dolerių ir finansuoja 2000 metais įkurtą kompaniją Blue Origin. Pradžioje Blue Origin siekiai buvo paprasti – kosmoso turistus linksminti suborbitiniais skrydžiais. Šiandien Blue Origin norai didesni: naujų sunkių raketų su pirmąja daugkartine pakopa sukūrimas.

New Glenn, Jeff Bezos, Blue Origin, Amazon, Elon Musk

Blue Origin raketų New Glenn šeima

J. Bezos į Blue Origin investavo milijardus dolerių, nors iki šiol pelno nėra. Kodėl jis taip daro ? Jeff Bezos vėl jaučiau naują rinką. Tuomet tai buvo internetas, dabar privatus kosmosas. Galima teigti – rinka užimta, yra Elon Musk ir jo SpaceX su nebrangiomis daugartinėmis vienos pakopos raketomis. Paprasta tik iš pirmo žvilgsnio.

Variklis BE-4

Amazon įkurėjas į kosmoso rinką atėjo ne su Blue Origin, o su labai konkrečiu raketiniu varikliu BE-4. Tai Blue Origin kuriamas deguonies metano variklis, besiskiriantis nuo visų serijinų variklių. Kaip ir 1994 metais, Jeff Bezos ieško unikalios neužimtos nišos, kurioje jis bus stipresnis nei konkurentai. Palyginus deguonies metano variklį su deguonies žibalo varikliu, BE-4 variklis absolučiai švarus, jame nėra suodžių, kurie atsiranda deginant žibalą. Tokį švarų variklį galima vadinti daugkartiniu. Minimalus raketos pirmos pakopos su tokių variklių skrydžių skaičius 25, maksimalus – 100. Būtent tokiam kiekiui yra apskačiuota Blue Origin raketos New Glenn pirmoji pakopa – dar vienas Jeff Bezos kūrinys. Variklio degimo kameros slėgis taipogi leidžia tokį variklį panaudoti daug kartų. Slėgis yra 2 kartus mažesnis nei Rusijos raketiniuose varikliuose РД-180 ar Elon Musk kompanijos SpaceX varikliuose Raptor.

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos

Jeff Bezos metano deguonies variklio BE-4 testavimas

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos

Blue Origin variklio BE-4 pristatymas 34 Kosmose simpoziume Colorado Springs

Blue Origin variklius BE-4 naudos ne tik savo raketai New Glenn. Planuojama 2020 metų pradžioje juos pradėti pardavinėti kompanijai ULA (United Launch Alliance), pakeičiant rusiškus variklius РД-180.

Stiprus konkurentas Elon Musk

Gali kilti įspūdis, jog Jeff Bezos per vėlai išoko į kosmoso rinkos traukinį. Elon Musk su SpaceX raketomis Falcon 9 užima apie 60 % kosminių startų rinkos. Blue Origin raketa New Glenn (galinti iškelti iki 45 tonų naudingą krovinį) bus paruošta tik 2020 metais. Elon Musk kompanijos SpaceX nuo 2013 metų konstruojamas ir išbandomas  variklis Raptor tuo metu turėtų pakeisti Merlin variklius, šiuo metu naudojamus raketoje Falcon 9.

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos, Merlin

Elon Musk Falcon 9 raketoje naudojamas variklis Merlin

Elon Musk, Amazon, Blue Origin, Jeff Bezos, Raptor

Elon Musk metano deguonies variklį Raptor pradėjo konstruoti 2013 metais

Tačiau ar apie 2020 metus Jeff Bezos ir Blue Origin dar galės be turistų ką nors skraidinti į kosmosą ? Tikriausiai taip. Po planuojamų kosmoso interneto tinklų OneWeb ir Starlink plėtros, komercinių paleidimų į kosmosą rinkoje, į kurią Blue Origin taikosi, tikrai bus darbo. Viena SpaceX gali nepajėgti iškelti į žemą orbitą apie Žemę šimtų ar tūkstančių palydovų. Dar reikia atsižvelgti į tai, jog Elon Musk net ir už pinigus gali nepanorėti iškelti konkurentų kosmoso interneto palydovų.

Tad Blue Origin ir Jeff Bezos turės ką veikti.


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *