
Federacija, Rusija, erdvėlaivis – ilgas kūrimo procesas
Federacija
Federacija – Rusijoje kuriamas daugkartinis pilotuojamas erdvėlaivis, galima ir krovininė versija. Jis turėtų pakeisti erdvėlaivius Sojuz MS ir krovininius erdvėlaivius Progress MS. Naujo erdvėlaivio poreikis atsirado 1974 metais, kai Sovietų Sąjungos kosmonautikai ėmė vadovauti Valentin Gluško. Jis tapo dviviete transporto priemone, galinčia kosmonautus nuskraidinti į orbitinę stotį. Jokių kitokių rimtų skrydžių, nes autonominis skrydis galėjo tęstis tik dvi paras. Ilgesniam skrydžiui neužteko energetinių resursų: mažos kuro, skirto manevrams, atsargos. Jeigu iš pirmo karto erdvėlaivis nesusijungia su orbitine stotimi, pakartotiniam susijungimui kuro nelikdavo. O A. Leonov ir V. Kubasov erdvėlaivio Sojuz 19 bendras skrydis su Apollo erdvėlaiviu 1975 metų liepą buvo įmanomas tik iš esmės modernizavus turimą erdvėlaivį. Sojuz erdvėlaivis buvo modernizuojamas, atsirado Sojuz T (trivietis), Sojuz TM modeliai. O kai atsirado trumpalaikis finansavimas, jau buvo per vėlu.
Erdvėlaivis Zaria
1985 metais Energija pradėjo kurti plačios paskirties pilotuojamą daugkartinį erdvėlaivį Zaria. Labai didelis šio erdvėlaivio kūrimo entuziastas buvo pirmasis Sovietų Sąjungoje kosmonautas inžinierius ir kosminės technikos konstruktorius K. Feoktistov. Erdvėlaivį turėjo iškelti raketa Zenit. Nors darbus kontroliavo Energijos generalinis konstruktorius V. Gluško, darbai tetruko iki 1989 metų sausio, o gamyba nebuvo pradėta dėl kosmoso programų finansavimo sumažinimo.
Erdvėlaivis Zaria buvo Federacija pirmtakas
1 – grįžtantis į Žemę erdvėlaivis; 2 – kroviniai; 3 – nusileidimo variklis; 4 – kosmonautų darbo patalpos; 5 – aerodinaminis skydas; 6 – iliuminatorius; 7 – žvaigždžių jutiklis; 8 – katapultuojantis krėslas; 9 – valdymo pultas; 10 – susijungimo aparatūros antena; 11 – agregatų skyrius; 12 – borto aparatūra; 13 – suartėjimo ir orientacijos varikliai; 14 – erdvėlaivio nusileidimo aparato šilumos skydas; 15 – Doplerio greičio matuoklis; 16 – skysčių papildymo ir variklių sistema; 17 – prijungiamas kuro atsargų ir variklių skyrius; 18 – elektros tiekimo sistema su elektros generatoriumi; 19 – pakabinamas šaltas radiatorius.
Erdvėlaivis Zaria leidžiasi įjungtais varikliais
Erdvėlaivio Zaria raketa Zenit
Pagrindinis erdvėlaivio tikslas – nugabenti kosmonautų ekipažus į nepertraukiamai pilotuojamas orbitines stotis (Mir orbitinę stotį apie 1992 metus turėjo pakeisti didelė orbitinė stotis Mir-2, vadinama orbitiniu surinkimo ir eksploatacijos centru). Buvo manoma, kad erdvėlaivis Zaria pakeis Sojuz TM ir papildys erdvėlaivį Buran, be kurio nebūtų įmanoma surinkti stoties Mir-2.
Zaria konstrukcija
Pagal galutinį projektą, Zaria buvo sudarytas iš nusileidimo aparato ir prie prijungto aptarnavimo skyriaus su kuro atsargomis ir skrydžio valdymo varikliais. Zaria ypatybė – jo vertikalus nusileidimas su įjungtais varikliais. Įskriejant į tankius atmosferos sluoksnius, dėl aerodinaminio pasipriešinimo, erdvėlaivis sumažintų greitį iki 50 – 100 m/s, vėliau mažame aukštyje įsijungtų nusileidimo varikliai ir erdvėlaivis nusileistų kelių m/s greičiu. Likusį greitį gesintų nuo erdvėlaivio smūgį į Žemę sugeriantys erdvėlaivio amortizatoriai ir kosmonautų krėslai.
Erdvėlaivio Zaria masė starto metu 15 t, ilgis – 5 m, skersmuo – 4,1 m. Į orbitinę stotį turėjo atskraidinti ir į Žemę sugrąžinti iki 8 žmonių. Krovininis erdvėlaivio variantas į orbitinę stotį nugabentų iki 3 t krovinį, o į Žemę nuleistų iki 2,5 t. Susijungęs su stotimi, erdvėlaivis galėtų skrieti nuo 195 iki 270 parų.
Zaria ekipažas
Patvirtintame erdvėlaivio variante ekipažas privalėjo būti gultuose viršutinėje erdvėlaivio dalyje. 24 nusileidimo varikliai (kiekvieno trauka po 1,5 t) montuojami ant šoninės erdvėlaivio sienos žiedo, palei erdvėlaivio sieną, išdėstyti kuro bakai, o pagal išilginę ašį, ant erdvėlaivio dugno įkurdintas krovinių skyrius. Nusileidimo variklių kuras – žibalas ir vandenilio peroksidas.
Į 190 km apskritiminę orbitą aplink Žemę erdvėlaivį turėjo iškelti raketa Zenit.
8 vietų erdvėlaivis
1995 – 1996 metais raketinė – kosminė korporacija kartu su Rockwell International ir Chruničev centru erdvėlaivio Zaria bazėje pasiūlė sukurti 8 vietų erdvėlaivį orbitinei stočiai Alfa – TKS ankstesniajam variantui. Erdvėlaivis būtų pastoviai prijungtas prie stoties, o esant ekstremalioms sąlygomis parskraidintų ekipažą. Buvo kuriamas 8 vietų erdvėlaivis (2 kosmonautai profesionalai ir 6 kosmoso keleiviai), kurį į stotį krovinių skyriuje atgabentų Space Shuttle.
Erdvėlaivis būtų prijungtas prie stoties 5 metus ir bet kuriuo momentu būtų pasiruošęs ekipažą saugiai sugrąžinti į Žemę. Erdvėlaivio masė – 12,5 t; nusileidimo aparato su ekipažu masė – 8 t; nusileidimo aparato skersmuo – 3,7 m; erdvėlaivio ilgis – 7,2 m.
Alfa stotis
1996 birželį NASA nusprendžia: statant tarptautinę stotį Alfa, ekipažo gelbėjimo erdvėlaiviu bus trivietis Sojuz TM. Kai Alfa virto į TKS, NASA norėjo stoties ekipažo gelbėjimo erdvėlaiviu padaryti erdvėlaivį CRV, kuriamą erdvėlaivio X-38 pagrindu. Pagrindinis reikalavimas erdvėlaiviui – gebėjimas mažiausiai 1 metus skrieti susijungusiam su orbitine stotimi, tačiau toks TKS erdvėlaivis ekipažo gelbėtojas nebuvo sukurtas. Viena iš priežaščių – 3 astronautai – per mažas nuolat gyyvenantis TKS ekipažas. 3 astronautus skraidina vienas Sojuz TM erdvėlaivis.
Erdvėlaivio Federacija maketas Tarptautiniame aviacijos kosmoso salone 2009 metais
Erdvėlaivis Federacija vadinamas perspektyviu naujos kartos transportiniu laivu. Nuotraukoje erdvėlaivio maketai, priekyje 2015 metų erdvėlaivio modelis
Erdvėlaivių Federacija, Sojuz, Vostok ir raketos Feniks kartu su erdvėlaiviu Federacija maketai
Erdvėlaivio Federacija matmenys
Erdvėlaivio Federacija interjeras
Erdvėlaivio komandiniame skyriuje yra ekipažo darbo vieta: du kosminiai krėslai kosmonautams, judėjimo ir orientacijos erdvėje valdymo rankena, liečiamieji monitoriai. Likusią dalį užims krovinių zonos, higienos zona ir t.t. Komandinio skyriaus interjeras bus saugus, patogus ir estetiškas, tačiau erdvės vis tik mažoka. Konstruojant erdvėlaivį, skaičiuojamas kiekvienas kubinis metras ir kilogramas.
Erdvėlaivį gali valdyti vienas kosmonautas. Kitas svarbus reikalavimas – antra darbo vieta erdvėlaivyje, dubliuojanti pirmojo piloto darbo vietą. Erdvėlaivyje Federacija nuspręsta judėjimo ir orientacijos valdymą apjungti į vieną rankeną tarp pilotų krėslų. Pirmasis pilotas erdvėlaivį valdys dešine ranka, o antrasis – kaire. Tai ekonominis sprendimas ribotoje erdvėje. O jos vieta tarp krėslų leidžia bet kada perduoti valdymą kitam pilotui. Neturėtų kilti sunkumų erdvėlaivį valdyti kaire ranka.
Federacija valdymas
Iš pradžių buvo numatyta pastatyti 5 liečiamuosius monitorius, vėliau nuspręsta, kad pilotams užteks po vieną monitorių ir bus vienas bendras monitorius papildomai informacijai.
Orion erdvėlaivis taip pat turės tris monitorius. O kompanijos Boeing kuriamas erdvėlaivis Starliner (CST-100; CST – Crew Space Transportation) turės valdymo schemą, panašesnę į taikomą karinėje aviacijoje. Erdvėlaivyje Starliner bus du monitoriai ir daugiau fizinių valdymo organų. Prie viso šito dar planšetiniai kompiuteriai. Visą erdvėlaivį valdys vienas pilotas.
Kiekvienas smartfonas ar planšetė nereaguoja į žmogaus su pirštinėmis prisilietimus. Kosmonautai erdvėlaivyje starto, pakilimo, nusileidimo, susijungimo su orbitine stotimi metu bus apsirengę skafandrais. Kaip jie valdys erdvėlaivį liečiamuoju kompiuteriu ? Čia truputi padirbėta. Kosmonautai galės atsakyti į kompiuterio užduodamus klausimus net mūvėdami skafandro pirštines. Erdvėlaivių ekranams tinka bet kokios pirštinės, ekranai buvo sukurti vakuumo sąlygoms ir slėgio kritimams (išėjimai į atvirą kosmosą).
Skaitmeninis valdymas
Erdvėlaivyje nebus dubliuojančių mechaninių valdymo organų, bus įdiegta skaitmeninė valdymo sistema. Kalbama apie erdvėlaivio kompiuterinį tinklą. Iš Sojuz bus paveldėti tik keli fiziniai mygtukai: vadinamieji „ypatingai svarbių komandų arba kritinės grupės komandų” mygtukai. Jie įjungs atsarginį maitinimą ir kompiuterių darbas bus atstatytas. Kosmonautai dalyvaus erdvėlaivio valdyme, nes kitaip jie negalės priimti svarbiausių sprendimų skrydyje. Erdvėlaivio kūrėjai laikosi „aktyvaus operatoriaus” ideologijos: erdvėlaivio automatinis valdymas vyksta ekipažui jį kontroliuojant. erdvėlaivyje numatytas ir rankinis valdymas. Jis skirtas tik užduotims kurių nėra kompiuterio algoritmuose.
Teleskopinių lazdelių, kuriomis naudojasi erdvėlaiviuose Sojuz, nebus. Naujojo erdvėlaivio valdymo pultas bus patogiu derinamu atstumu nuo ekipažo.
Techninė estetika
Transporto priemonės šiuo atveju erdvėlaivio ergonomikos sudedamoji dalis yra techninė estetika. Buvo tiriama kokios spalvos geriau tiktų erdvėlaivio viduje. Parenkant spalvas, buvo atsižvelgta, kad jos būtų šiltos, šviesios ir neerzinančios. Kiek įmanoma, erdvėlaivyje bandoma sukurti spalvotas zonas. Vienoje zonoje kosmonautas dirbtų, kitoje ilsėtųsi. Būsimame erdvėlaivyje spalvotų zonų bus nedaug, nes jo tūris palyginti nedidelis. Spalvotų zonų turėtų būti būsimuose TKS perspektyviuose vis dar kuriamuose moduliuose: universaliame laboratoriniame modulyje Nauka, moksliniame energetiniame modulyje ir orbitinėje stotyje, skriejančioje apie Mėnulį. Jeigu kosmonautams gera, nėra dirginančių faktorių, erdvėlaivio aplinka sukuria gerą darbinę nuotaiką, tai jie lengviau ir geriau susitvarko su skrydžio užduotimis. Netinkama spalva nudažytas erdvėlaivio pultas, ekipažo darbo, poilsio vietos iššaukia diskomfortą.
Naujos medžiagos
Yra sąrašas medžiagų, kurias tyrė speciali ekspertų grupė, norimų panaudoti naujojo erdvėlaivio hermetiškuose skyriuose. Kai kurias jų leista naudoti naujojo erdvėlaivio interjere. Tai įvairūs audiniai ir plastikai. Kur galima, bus naudojamos naujos medžiagos, kur ne – erdvėlaivio kūrėjai pasinaudos anksčiau sukurtomis. Konsultuotasi su pakankamai žymiais pramoninio dizaino specialistais. Jų nuomonė, pamačius erdvėlaivio maketą, – „reikia nieko nedaryti, palikti taip, kaip yra. Erdvėlaivio viduje turi būti technokratiška ir brutualu”. Erdvėlaivis kuriamas ne estetikai įgyvendinti, o optimalaus kosminio skrydžio sąlygų sudarymui.
Erdvėlaivio testavimas
Energija bendradarbiavo su J. Gagarin kosmonautų parengimo centru ir su jos specialistais konsultavosi erdvėlaivio interjero ir valdymo organų išdėstymo klausimais. Erdvėlaivio kūrėjai siūlė Kosmonautų parengimo centro kosmonautams įvairiais būdais dalyvauti erdvėlaivio kūrimo procese. Vėliau bendradarbiavimas nutrūko. Buvo panaikinta Energija kosmonautų grupė, kuri treniravosi J. Gagarin kosmonautų parengimo centre. Astronautika.lt komentaras: Energija, sukūrusios naują erdvėlaivį Federacija, kosmonautai turėtų išbandyti erdvėlaivį ir priduoti jį užsakovui Roskosmos.
Beje, Space X ir Boeing ketina atlikti pirmuosius erdvėlaivių Dragon V2 ir Starliner (CST-100) skrydžius su savo bandytojais. Pasirodo: Energija nebeturi kosmonautų būrio.
Federacija krėslai
Naujame erdvėlaivyje bus sumontuoti nauji krėslai be individualių išliejamų gultų. Erdvėlaivio vidaus tūris didesnis, todėl atsirado galimybė atsisakyti embriono pozos. Krėslas taps universaliu ir jį bus galima praktiškai pritaikyti pagal ūgį, pečių plotį, dubenį bet kokiam kosmonautui.
Su sauskelnėmis, kaip erdvėlaivyje Orion JAV astronautams, skristi nereikės. Bus sanitarinis mazgas, atskirtas nuo erdvėlaivio bendrosios patalpos standesne medžiaga. Siekiama efektyvaus ekipažo darbo. Svarbu kad kosmonautai skrydžio metu jaustųsi komfortiškai.
Federacija, Orion, Dragon 2 ir Starliner
Erdvėlaivį Federacija sunku palyginti su kitais erdvėlaiviais. Jo sunkiąją (Mėnulio) versiją, galima būtų palyginti su Orion, kuris skries apie Mėnulį, tirs artimiausius Žemei asteroidus, skries į Marsą. Jo lengvoji versija kosmonautus skraidins į TKS ar kitą orbitinę stotį. Jis atliktų tuos pačius darbus, kaip lengvi ir daug paprastesni erdvėlaiviai Dragon, Starliner.
Kurdami erdvėlaivį Orion, amerikiečiai susidūrė su tomis pačiomis problemomis kaip ir Rusijos specialistai. Rusai giriasi, kad erdvėlaivyje Federacija geriau sutvarkyta kosmonautų darbo aplinka ir informacijos pateikimo priemonės. Tuo negali pasidžiaugti korporacija Lockheed Martin erdvėlaivį Orion pradėjusi kurti daug anksčiau nei Energija. Ji jau anksčiau senesnėmis technologijomis sukūrė erdvėlaivio Orion valdymo pultą ir skrydžio informacijos pateikimo priemones.
Termoreguliavimo sistema
Temperatūrą reguliuojanti danga „Termaloks” palaikys nustatytą temperatūros balansą ir apsaugos kosminį aparatą elektrostatiškai. Erdvėlaivio išorinis paviršius bus padengiamas temperatūrą reguliuojančiu paviršiumi dujų terminio purškimo metodu. Paviršiaus terminio padengimo išradimas buvo apdovanotas sidabriniu medaliu XIX Maskvos tarptautiniame išradimų ir technologijų salone „Archimed” («Архимед»), kuris įvyko 2016 metų kovo 29 – balandžio 1 dieną.
Raketa Angara
Iš pradžių buvo planuojama erdvėlaivį Federacija paleisti raketa Rus-M (Русь-М), bet 2011 metais projektą uždarė. Reikėjo sukurti didelės keliamosios galios raketą. Tokios raketos sukūrimui 2014 metais pritarė Rusijos prezidentas Vladimir Putin. Jos kūrimo darbus įtraukė į 2016 – 2025 metų Federalinės kosminės programos projektą. Bet pradiniame etape nepilotuojamo erdvėlaivio Federacija bandomajam paleidimui buvo planuojama panaudoti raketą Angara – A5. Taip pat buvo siūloma erdvėlaivį Federacija paleisti raketa Zenit.
Pleseck kosmodromas, 2014 – ųjų metų pabaiga, Angara A5
2014 metų gruodžio mėnesį Raketinis kosminis centras Progress pateikė Roskosmos naujos sunkiosios raketos projektą. Įgyvendinti projektą numatyta dviem etapais: a) iki 2028 metų sukurti 85 – 90 tonų galios raketą skrydžiams į Mėnulį, b) iki 2040 metų sukurti 160 – 200 tonų galios raketą skrydžiams į Marsą.
Raketa Angara – 5
Roskosmos pateikiami trys projektai ir laukiama 2015 metų sausio, kai Roskosmos pasirinks optimalų projektą didelės keliamosios galios raketos išvaizdos formavimui. Vėliau paskelbta apie sunkiosios raketos Angara kūrimą ekspedicijoms į Mėnulį. Tai gali būti ir Angara – 5 ir Angara – 3. 2015 metų kovas: Roskosmos nebenori erdvėlaivio Federacija skrydžiui į Mėnulį kurti didelės keliamosios galios raketos – užteks dviejų raketų Angara – A5B.
Raketa Angara A5B (krovinys 35 – 37 tonos) pritaikyta erdvėlaivio Federacija pilotuojamiems skrydžiams į Mėnulį
Angara – galia mažinama
2015 metų balandis: Roskosmos patikslino neatsisakanti sukurti didelės keliamosios galios raketos, potencialus kūrėjas jau pasirinktas.
D. Rogozin – Rusijos Federacijos premjero pavaduotojas, J. Komarov – Jungtinės raketinės kosminės korporacijos vadovas ir V. Putin – Rusijos Federacijos prezidentas prie Federacija bei Angara – A5, Angara A5B modelių
2017 metų gegužis: Roskosmos paskelbė apie ketinimą 2022 metais paleisti pilotuojamą erdvėlaivį Federacija iš Baikonur vidutinės galios raketa Feniks.
Raketų šeima Feniks pakeičia ukrainiečių raketą Zenit. Naudingas krovinys – 17 tonų. 3 modulių raketos naudingasis krovinys – 40 tonų, 5 modulių – iki 75 tonų
Bendros erdvėlaivio charakteristikos
Kūrėjas | S. Koroliov raketinė kosminė korporacija Energija |
Valstybė | Rusijos Federacija |
Paskirtis | Pilotuojamas erdvėlaivis, krovininis erdvėlaivis |
Užduotys | Kosmonautų ir krovinių skraidinimas į TKS ir atgal. Skrydžiai prie Mėnulio, į Mėnulį ir atgal. |
Erdvėlaivio, prisijungusio prie TKS, skrydžio trukmė | iki 1 metų |
Autonominio skrydžio trukmė | iki 30 parų |
Ekipažas | iki 6 žmonių (gali būti vienas profesionalas kosmonautas, valdantis erdvėlaivį, kiti ekipažo nariai - kosmonautai tyrėjai arba kosmoso turistai) |
Pilotuojamo erdvėlaivio (6 kosmonautai), krovinio masė, kg | iki 500 |
Statusas | kuriamas nuo 2009 metų |
Pirmasis startas | planuojamas nepilotuojamas 2022 metais |
Raketa | 1) Feniks (Sojuz - 5), 2) nauja didelės keliamosios galios |
Starto aikštelė | 1) Baikonur, buvusi Zenit paleidimo aikštelė; 2) S7 kosmodromas Sea Launch; 3) Vostočnij su dar nepradėta statyti raketų Feniks paleidimo aikštelė |
Masė starto metu, t | į LEO - 12; į orbitą aplink Mėnulį - 16,5 |
Nusileidimo aparato masė, t | 4,23 (įskaitant minkšto nusileidimo sistemą - 7,77) |
Erdvėlaivio ilgis, m | 6,1 |
Didžiausias korpuso skersmuo, m | 4,4 |
Hermetiško skyriaus tūris, m3 | 18 |
Erdvėlaivio nusileidimas
Erdvėlaivis turėtų nusileisti Rusijos Saratovo ir Orenburgo srityse maždaug 5 km spindulio vietovėje.
Erdvėlaivis nusileis su trimis parašiutais ir raketine minkšto nusileidimo sistema. Parašiutai išsiskleis apytiksliai 1 km aukštyje, kietojo kuro varikliai mažins greitį apytiksliai nuo 50 metrų aukščio. Rezerve esantys parašiutai išsiskleistų ik tuo atveju, jei sugestų nusileidimo sistemos varikliai. Erdvėlaivio nusileidimo aparatas nusileistų ant amortizuojančių kojų., kurios neleistų apsiversti ant šono pasiekus Žemę (būdinga erdvėlaiviui Sojuz).
Erdvėlaivio nusileidimas dirbant raketiniams varikliams
Erdvėlaivio Federacija nusileidimo aparatas: 1 – daugkartinio naudojimo nusileidimo aparatas; 2 – amortizuojančios kojos; 3 – nusileidimo varikliai
Erdvėlaivio kūrimo darbų kronika
Metai | Atlikti darbai |
2009 | Raketinė kosminė korporacija Energija laimi erdvėlaivio Federacija kūrimo konkursą. Pirmą kartą Tarptautiniame aviacijos ir kosmoso salone parodomas erdvėlaivio Federacija maketas |
2010 | Birželį baigtas erdvėlaivio eskizinis projektas. Energija kariškiai pritarė erdvėlaivio eskiziniam projektui |
2011 | Tarptautiniame aviacijos ir kosmoso salone pirmą kart parodytas realių matmenų erdvėlaivio maketas |
2011 | Atlikti parengiamieji darbai erdvėlaivio Federacija sukūrimui: 1) parengta ir patvirtinta 118 techninių projektų pagal sutartis su subrangovais. Sudarytos 102 sutartys su subrangovais |
2011 | Išleista 14 mokslinių techninių subrangovų ataskaitų, susijusių su 2011 metais sudarytomis sutartimis |
2011 | Pagaminti 5 aerodinaminiai modeliai nusileidimo aparato ir numetamo erdvėlaivio išorinio apvalkalo aerodinaminėms ir dujų dinaminėms charakteristikoms tirti |
2011 | Atliktos teorinės studijos, kurių rezultatai patvirtinti bandymais aerodinaminiuose vamzdžiuose su erdvėlaivio modeliais |
2011 | Praplečiamos erdvėlaivio užduotys: jis nugabentų į orbitą aplink Mėnulį ir grąžintų į Žemę 4 žmonių ekipažą ir 100 kg krovinį |
2012 | Nepilotuojami bandomieji skrydžiai perkelti iš 2015 metų į 2018 metus |
2012 | Balandį erdvėlaivio Federacija užsakovas Roskosmos papildomai patvirtino naujus reikalavimus erdvėlaivio techniniam projektui. Pagrindine Federacijos užduotimi tapo skrydžiai į Mėnulį. Esant poreikiui, erdvėlaivis skraidintų kosmonautus ir krovinius į LEO orbituojančią orbitinę stotį. Erdvėlaivis skrydžių į Marsą neplanuojamas |
2012 | Gruodį Energija baigė projektuoti erdvėlaivį, sukurti 1666 dokumentų tomai. Erdvėlaivis suprojektuotas naudojant skaitmenines technologijas |
2012 | Parašytos 1073 erdvėlaivio Federacija projekto knygos. Pagaminta ir išbandyta 17 nusileidimo aparato modelių ir atskiriamų erdvėlaivio apvalkalų, skirtų tyrimams aerodinaminiuose vamzdžiuose, kurie buvo atliekami Centriniame mašinų statybos mokslinių tyrimų institute, Centriniame N. Žukovskij aerodinaminiame institute ir Teorinės ir taikomosios mechanikos S. Christianovič instituto Rusijos mokslų akademijos Sibiro skyriuje. Pagal apskaičiavimų ir eksperimentų rezultatus subrangovams išsiųstos 49 mokslinės techninės ataskaitos apie aerodinamiką ir šilumos perdavimą. Centrinis mašinų statybos mokslinių tyrimų institutas sukūrė pilotuojamo transporto erdvėlaivio stiprumo normas. Atlikta 250 šiluminės apsaugos medžiagų bandymų Centriniame mašinų statybos moksliniame tyrimų institute, Maskvos aviacijos institute ir Rusijos mokslų akademijos mechanikos problemų A. Išlinskij institute |
2013 | Pradėti leisti įvairių erdvėlaivio sistemų elementų gamybos dokumentai, pagal kuriuos iš pradžių bus pagaminti bandomieji erdvėlaivio ir jo raketos variantai, o po to jau skirti eksploatacijai |
2013 | Pradėti erdvėlaivio iliuminatorių bandymai |
2013 | Tarptautiniame aviacijos ir kosmoso salone parodytas naujas erdvėlaivio maketas |
2013 | Energija sukūrė naujos perspektyvios pilotuojamos transporto sistemos (erdvėlaivis + raketa) pirmojo etapo eskizinį bei techninį projektus, pasirašė tolimesniųjų etapų 2013-2015 metams darbų kontraktą |
2013 | Energija atlikti eksperimentiniai įgulos susodinimo į naujojo erdvėlaivio nusileidimo aparato komandos skyrių ir jo palikimo evakuacijos metu, esant ekstremaliomis sąlygomis, bandymai. Sukurtas ir išbandytas ekipažo susodinimo ir evakuacijos veiksmų planas |
2014 | Baigtas kurti perspektyvios pilotuojamos transporto sistemos (naujos kartos erdvėlaivis + nauja raketa) pirmojo etapo techninis projektas. Energija kartu su J. Gagarin Kosmonautų parengimo centro kosmonautais ir specialistais įvertino integruotos daugiakanalės judėjimo ir orientacijos valdymo rankenėlės, kurią planuojama sumontuoti naujajame pilotuojamame erdvėlaivyje, darbą |
2015 | Prasidėjo kitas Federacija kūrimo etapas, išleista darbinė dokumentaciją, skirtą konstravimui. Bus sukonstruoti maketai, bandomieji ir skirti eksploatacijai erdvėlaivio gaminiai ir įrenginiai. Energija išbandys autonomiškai Žemės sąlygomis sukurtus erdvėlaiviui įrengimus ir sukurs pagrindinius naujojo erdvėlaivio gamybos technologinius procesus |
2015 | Erdvėlaivio Federacija makete, skirtame vidaus dizainui, numatytos vietos, kuriose būtų tvirtinami ekipažo miegmaišiai |
2015 | Baigtas gaminti ergonomiškas erdvėlaivio pilotavimo ir procedūrų stendas, kurio užduotis yra žmogaus mašinos sąsajos sukūrimas ir eksperimentinis išbandymas. Kita stendo paskirtis - ekipažui išmokti erdvėlaivį valdyti rankiniu būdu bei suformuoti ekipažo veiklos pagrindinius algoritmus. Panašų stendą sukūrė ir Boeing kompanija erdvėlaiviui CST-100 |
2015 | Rugpjūtį erdvėlaivio kūrimo darbų grafikas perkeliamas į ateitį dėl sunkios Rusijoje ekonominės situacijos |
2015 | Tarptautiniame aviacijos ir kosmoso salone pirmą kartą pademonstruotas anglies junginių pluošto erdvėlaivio komandinis skyrius |
2016 | Vasarą pradėtas statyti erdvėlaivis Federacija. Išbandytas pirmą kartą pasaulyje pagamintas iš anglies junginių pluošto erdvėlaivio komandinis modulis. Pagaminti du natūralių matmenų maketai skraidymų ir sertifikavimo bandymams. Pirmoje metų pusėje pasirinktos sertifikuotos medžiagos erdvėlaivio gamybai |
2017 | Paruošta beveik visa projektinė dokumentacija ir pradėti gaminti atskiri erdvėlaivio mazgai |
2018 | Turėtų prasidėti erdvėlaivio daugkartinio panaudojimo dalies, ekipažo kabinos, ją išmetant iš skrendančio lėktuvo, nusileidimo ant Žemės bandymai |
2020 | Baigiamas gaminti erdvėlaivis, pirmą kartą skrisiantis į kosmosą |
2021 | Turėtų prasidėti nepilotuojami bandomieji erdvėlaivio skrydžiai (1 skrydis per metus). Pradinis pirmas skrydis buvo numatytas 2017 metais |
2023 | Pirmasis pilotuojamas erdvėlaivio skrydis, planuotas 2018 metais |
2025 | Buvo planuotas sunkiojo erdvėlaivio pirmasis skrydis į Mėnulį, atidėtas po 2025 metų |
2026 | Nepilotuojamas Mėnulio apskriejimas |
2027 | Nusileidimo pakilimo modulio paleidimas į orbitą aplink Mėnulį |
2028 | Pilotuojamas Mėnulio apskriejimas. Yra šaltiniai, nurodantys pilotuojamą Mėnulio apskriejimą 2029 metais |
2029 | Rusijos kosmonautų išsilaipinimas Mėnulyje (ne sykį nukeltas į ateitį: pradžioj į 2031 metus, vėliau į 2033-2034 metus |
Erdvėlaivio Federacija projekto biudžetas 2016 – 2025 metais (milijardais rublių)
Metai | Biudžetas, mln RUB |
2016 | 8,178 |
2017 | 7,492 |
2018 | 5,543 |
2019 | 7,441 |
2020 | 11,818 |
2021 | 6,964 |
2022 | 2,138 |
2023 | 2,615 |
2024 | 3,038 |
2025 | 2,327 |
Viso: | 57,554 |
Erdvėlaivio Federacija kūrimas
Apie 2014 metus pradedama slėpti informacija apie Federacija, pasunkėja aktualios informacijos apie projektą gavimas, o oficiali informacija ir specialistų interviu dirbtinai pavėlinami. Pvz.: 2014 rugpjūčio 21 dieną Interfax.ru parašė, kad erdvėlaivio kūrimui per 10 metų reikės skirti daugiau kaip 60 mlrd rublių. Kiek anksčiau korporacijos Energija atstovai pareiškė, kad erdvėlaivis kainuos 6 mlrd USD (per 200 mlrd rublių pagal to meto kursą). Tai kelia nepasitikėjimą paskelbtu erdvėlaivio kūrimo darbų grafiku. Nenuostabu, kad darbai nukeliami į ateitį. Darbų atlikti nereikia, nes nėra finansavimo arba galima plauti pinigus.
2014 metų gruodžio 14 dieną Centrinio mašinų statybos mokslinių tyrimų instituto vadovo pavaduotojas, buvęs kosmonautas ir buvęs J. Gagarin Kosmonautų parengimo centro vadovas S. Krikaliov teigė, kad naujos kartos pilotuojamas erdvėlaivis nebus pastatytas. Jis kritikavo organizacines problemas kosmoso pramonėje ir skundėsi atidėjimais pradėti erdvėlaivio bandomuosius skrydžius.
2014 metų gruodyje naujas raketinės kosminės korporacijos vadovas Vladimir Solncev neatsakingai kalba apie erdvėlaivio naudojimą: naudoti susijungimo įrenginį, suderinamą su erdvėlaivio Orion susijungimo įrenginiu, erdvėlaivių Federacija ir Orion susijungimas bei bendras skrydis, galimybė kartu su NASA įsisavinti Mėnulį kaip tarpinę platformą į tolimą kosmosą.
Vaizdo medžiaga
Reklaminė Energija minučių ir 5 sekundžių vaizdo medžiaga apie Rusijos erdvėlaivį Federacija. Palyginimui, 1969 metais NASA sugebėjo pasiekti Mėnulį vienu raketos Saturn V skrydžiu, apie 2035 metus Energija šiai užduočiai atlikti reikėtų 4 raketų Angara A5B.
Būsimi kosmonautai „prisimatuoja” erdvėlaivį Federacija.
Koroliov mieste žurnalistams parodė Mėnulio erdvėlaivį Federacija.
Korporacijoje Energija pradedami rinkti atskiri Federacija mazgai.
Erdvėlaivis Federacija ir misijos į Mėnulį. Interviu su Energija pilotuojamų kosminių programų vykdančiuoju direktoriumi Rusijos kosmonautu Sergej Krikaliov.
Rusijos kosmonautikos planai dvelkia praeitimi. Ypač didelės keliamosios galios raketa Feniks (į LEO iki 150 tonų), primenanti raketas Energija ir Vulkan, naujas pilotuojamas erdvėlaivis – sumažinta Buran kopija, pirmoji starto aikštelė su šiuolaikinėmis technologijomis kosmodrome Vostočnij skirta raketai Sojuz, o ne naujoms kuriamoms ateities raketoms.
Naujos kartos pilotuojamų erdvėlaivių palyginimas.