
NASA, Boeing, SpaceX – lapkričio 14 paskelbta audito ataskaita apie Komercinių ekipažų programos vykdymą
NASA ir TKS
Tarptautinė Kosminė Stotis (TKS) daugiau nei 20 metų veikia žemoje orbitoje apie Žemę kaip laboratorija, observatorija ir gamykla. TKS sudaryta iš dviejų sujungtų segmentų: Rusijos segmento, valdomo Valstybinės kosmoso veiklos korporacijos (Roscosmos) ir JAV segmento, valdomų NASA ir tarptautinių partnerių iš Europos Kosmoso Organizacijos (ESA), Japonijos JAXA ir Kanados Kosmoso Organizacijos (Canadian Space Agency). NASA TKS veiklos užtikrinimui skiria nuo 3 iki 4 mlrd USD per metus, įskaitant mokėjimus už ekipažų bei krovinių gabenimą.
NASA astronaute Jessica Meir dirba TKS išorėje
Space Shuttle programa baigėsi 2011 metais. Vienintelis erdvėlaivis, galintis lėkdinti astronautus į Tarptautinę Kosminę Stotį ir iš jos atgal į Žemę, buvo Rusijos Soyuz. 2019 metų liepą NASA už 70 astronautų (JAV ir kiti partnerių, dalyvaujančių TKS veikloje) nuskraidinimą sumokėjo 3.9 mlrd USD. Nuo 2017 metų NASA už vieno astronauto vietą Soyuz erdvėlaivyje moka po 79.9 mln USD. Vidutinė 1 ekipažo nario vietos kaina Soyuz erdvėlaivyje buvo nuo 21.3 mln iki 86 mln USD, vidurkis 55.4 mln USD.
NASA paprašė iš Roscosmos dviejų papildomų Soyuz vietų 2020 m. pabaigoje ir 2021 m. pradžioje, siekdama apsisaugoti nuo komercinių skrydžių vėlavimų
CCP dalyviai Boeing ir SpaceX
2010 metais patvirtinta NASA Komercinių skrydžių programa (Comercial Crew Program – CCP), kuriai iki 2019 metų rugpjūčio skirta 5.5 mlrd USD iš bendros 8.5 mlrd USD sumos. Programoje dalyvaujančios Boeing ir SpaceX kompanijos turi savo erdvėlaiviais Starliner ir Crew Dragon iki 2024 metų pabaigos nuskraidinti į Tarptautinę Kosminę Stotį ir atgal į Žemę 48 astronautus.
Komercinių ekipažų programoje dalyvauja Boeing ir SpaceX kompanijos
Vykdant CCP programą, pirmieji stambūs sandoriai su Boeing ir SpaceX buvo sudaryti 2014 metais. Boeing kompanija iš NASA gavo 4.82 mlrd USD, o SpaceX tik 3.14 mlrd USD. Skaičiuojant ekipažo nario vietos kainą, skaičiai yra įdomūs: 90 mln USD lekiant Starliner erdvėlaiviu ir 55 mln USD lekiant Crew Dragon erdvėlaiviu.
Boeing netgi ketino pasitraukti iš CCP programos, jei negaus papildomo finansavimo iš NASA
Už erdvėlaivių konstravimo paspartinimą ir mažesnį atsilikimą nuo grafiko, NASA Boeing kompanijai skyrė papildomus 287.2 mln USD. Panašus pasiūlymas SpaceX nebuvo pateiktas.
Papildomam parašiutų sistemos testavimui NASA skyrė Boeing ir SpaceX po 150 mln USD. Boeing šiems testavimams išleido 32 mln, SpaceX 49 mln USD. Boeing erdvėlaivio Starliner paruošimo skrydžiui laikas yra 32 mėnesiai, SpaceX erdvėlaivio Crew Dragon atitinkamai yra 24 mėnesiai. Abi kompanijos atsilieka nuo CCP programos grafiko: Boeing atsilieka 2.75 metų, SpaceX 3.25 metų. Atsilikimas atrodo keistokai, nes SpaceX 2019 kovo 2 dieną testiniam lėkiui sėkmingai paleido Crew Dragon erdvėlaivį ir sugrąžino jį į Žemę. Boeing Starliner erdvėlaivį panašiam lėkiui ruošia 2019 gruodžio 3 dieną.
Starliner erdvėlaivis į testinį lėkį ruošiamas gruodžio 3 dieną