Starship inžinerinis šedevras

SN8 Starship

Gruodžio 9 Starship prototipo SN8 bandymai buvo sėkmingi

SN8 Starship

Keli Starship prototipo SN8 bandymo etapai

Starship SN8 small-tanks

Kelias tonas atšaldyto skysto O2 ir skysto CH4 talpinantys SN8 bakai nusileidimo manevrams

Įdomiai eksperimentuojant su Hopper, Mk ir SN variantais bei kitais storuliais (žr „Astro pažangumas“), SpaceX kuria naujovišką kosminio transporto priemonę Starship. Nevienkartinių Falcon, Dragon su Merlin, Draco ir Raptor varytuvais patirtis; racionalus konstravimas, ypač savo 304L plieno ir kitų lydinių įdiegimas; sistemų ir agregatų (net varytuvų) unifikavimas įgalino unikalų astronautinės technikos sprendimą – Super Heavy raketinį kompleksą su būsimuoju universaliu erdvėlaiviu Starship. Pastarasis bus didžiausias erdvėlaivis. Matmenys o9x50 m, masė 120 t bei tūriu, lyginant su Space Shuttle o5x37 m, 40 t bei 71,5 m3. Solidieji astrokūrėjai (ArianeSpace, ULA, Boeing) lig šiol vengia rizikų. SpaceX drąsiai rizikuoja, apeina konservatyvius sprendimus, jau baiginėja SN9 su smaile (gal net kuro gabenimo bakams), SN10 ir SN11, SN12…16 – įpusėti. Beje, Starship prototipas SN8 gruodžio 9 liuoktelėjo į 12,5 km aukštį. Tūpiant metano sistema pristigo sandarumo, 2 Raptor varytuvai prarado stūmą. Vienas iš Raptor varytuvų (pažymėtas 42 numeriu – tai atsakymas į klausimą iš filmo The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy)  SN8 ištiko RUD (Rapid Unplaned Disassembly – neplanuotas greitas išrinkimas), o išmetalai pažaliavo. Tupimo manevrams SN8 turėjo du mažesnius bakus, kurių sistemas teks tobulinti.

Starship ir Super Heavy

Pirmiausiai pasigilinkime į gal šauniausią 1,5 t raketinį varytuvą Raptor, kurių net 28 (65 MN stūmos) per maždaug 10 min įgreitins visą startūną Super Heavy su Starship iki 3,12 km/s, o dar 6 Raptor‘iai (12 MN) toliau judins atsiskyrusį Starship (iki 9,4 km/s). Raptor yra ypatingas gan naujoviška šiluminio ciklo schema – 30 MPa slėgiu ir 3950 temperatūra (Kelvinai) degimo kameroje (specialiai sukurto SX500 lydinio dėka); galingais suskystintų metano (28 MW) ir deguonies (34 MW) turbosiurbliais; o1,3×1,53 m originaliai varinių kanalų „marškiniais“ sienelėse aušinama tūta. o9x72 m 3580 t Super Heavy korpusą pažangiai suvirina iš 13 plieninių (po 3 $/kg metalo lakštai) „rentinių“ (bakuose telpa 3400 t CH4 ir LOX( skystas metanas ir deguonies) bei pritaiso 6 išskleidžiamas atramas.

1300 tonų kuro, 9 m diametro ir 50 m aukščio erdvėlaivis Starship kartu su 9 m diametro ir 70 m aukščio Super Heavy galės iškelti 100 t krovinį. Bendra Starship ir Super Heavy masė bus ~ 5000 t. Raketos Super Heavy kuro komponentų (skysto deguonis ir metanas) masė bus apie 3400 tonų. Į 18 m ilgio ir 9 m diametro Starship krovinių skyrių bus talpinamas 100 tonų (1100 m3) krovinys.

Roskosmos ir Starship

Kaip visada, kritiškai sureagavo ir Roskosmos. Starship 100 žmonių skraidinimo nerealumo (motyvuoja NASA leidimu gabenti 4 astronautus 7-viečiu Crew Dragon). Dar Roskosmos mestėlėjo apie Super Draco. 8 Avariniai varytuviukai, esantieji už pilotų erdvėlaivio sienelės, „kelia pavojų“. Roskosmos tai pailiustravo 1,7 mlrd USD išlaidas jo sukūrimui bei 23,7 mlrd USD Orion erdvėlaiviui. Net išleidus tiek pinigų, erdvėlaivis Orion dar neužbaigtas.

Tas pats Roskomos naujuosius SpaceX skafandrus pagyrė kaip sukurtus iš darnių medžiagų (derančių su Crew Dragon konstrukcija), dalyvaujant astronautams B.Behnken ir D.Hurley. Net pastebėjo teigiamai, kad tuo pačiu kabeliu tiekiami elektra ir oras (starto metu prijungiamu prie krėslo), o ypač sėkmingas pirštines, įgalinančias lengviau lankstyti pirštus, išvengiant jutiklinių klaidų.


Komentarai apie “Starship inžinerinis šedevras”

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *