Starship kūrimas tęsiasi

Starship SN5

SpaceX, Starship, SN – naujienos iš Boca Chica vietovės yra laukiamos

Starship SN10

Demonstratoriaus Starship versija SN10 prieš sėkmingą lėkį

„Kurti per nepasisekimus, mokytis iš klaidų ir kartoti bei rizikuoti“ – tokiais principais Boca Chica vietovėje tebevykdomi eksperimentai link naujoviško startūno Super Heavy su Starship gamybos. Pvz, vien iš kuro rezervuarų plieninių sienelių suploninimo nuo 4 mm iki 3 mm tikimasi padidinti Starship krovumą iki 126 t (dabar 100 t) ir sumažinti kainą iki 20 mln USD. Rūpinamasi ir aplinkos apsauga – evakuacija 8 km Boka zonoje ir oro erdvės stebėsena. SN-9 sudužus po 6 min 26 s lėkio maždaug iki 10 km aukščio, aiškinamos 2-jo Raptor gedimo, kuro degimo kameron trinkančio tiekimo, erdvėlaivio svirduliavimo tupiant priežastys, kriosistemos tobulinimo kryptys SN-10 variantui. Nagrinėjami Raptor tūtos pažeidimai, iškraipę srautą (gal net ir raudonai oranžinę jo spalvą), ryškinami tūpimo atramų su pavaromis kontūrai. Išbandyti aerodinaminio lėtinimo, vertikalios būklės reguliavimo išskleidžiamais sparneliais manevrai. Iki 4 m pločio sparneliai turėtų sumažinti oro varžos jėgą ir užtikrinti sklandų viršgarsinės bei supergarsinės ribų įveikimą 50 km ir didesniuose aukščiuose. Bandymams ruošiami SN-11 ir bei dar naujesni variantai. Siekiama geresnio technikos patikimumo ir kartotinio panaudojimo (iki 100 %) nei Falcon-9 (B1051 startūnas kovo 14 pakilo ir nusileido 9 kartą). Jau svajojama ir apie dar stambesnį Starship-2 – 12 000 tonų o18x118 m gigantą.

Galimas įvykių tvarkaraštis:

2021 m. Super Heavy ir Starship eksperimentai, ieškant geriausių medžiagų, konstrukcijų, bei tobulinant lėkių manevrus; tikimasi pasiekt Super Heavy 71 MN stūmos (dukart nei stūmiausia lig šiol SaturnV);

2022 m. planuojami orbitiniai lėkiai (gal ir aplink Mėnulį) bei kuro papildymo orbitose bandymai;
2023 m. ruošiami komerciniai lėkiai ir pilotuojamieji link Mėnulio;
2024 m. Starship tūpimo Mėnulyje bandymai ir krovininiai lėkiai į Marsą (suartėjimo su Žeme proga);
2025-26 m. Starship lėkiai Mėnulin pagal Artemis programą;
2016-27 m. I-sis pilotuojamas lėkis į Marsą („langai“ tokiems lėkiams – kas 26 mėn).

Starship SN9 ir SN10

Starship SN10 explodes

Starship SN10 po sėkmingo lėkio dėl metano nuotėkio ir sprogimo kilo antrą kartą

Po SN-9 sprogimo teko derinti saugumo dokumentus su federalinėmis tarnybomis, tad SN-10 startas įvyko 2021 kovo 4. Trijų Raptor stūma Starship pakėlė 10 km aukštin, kur apsisukus paskuigaliu varytuvai išsijungė, o erdvėlaivis laisvai krito orientuojamas stabilizatorių. Priartėjus prie Boka Čikos poligono, vėl įsijungė visi 3 Raptor (SN-9 eksperimente – tik 2), sumažinus greitį iki 25 km/h vienas jų atsijungė; o arti tūpimo aikštelės – dar ir antras. Eksperimentui trukus 6 min 29 s, SN-10 sklandžiai nutūpė, bet įlūžus vienai atramai kiek pasviro į šoną. Dar po 8 min staigiai šoktelėjo kelis metrus ir suliepsnojo (spėjama dėl metano bako ar vožtuvo nesandarumo ir kuro nuotėkų).

Apollo ir Starship lėkiai

Palyginimui su Apollo kūrimu eksperimentų ir bandymų būta dar daugiau (ir brangiau – $25 mlrd) net tragiškų. Po ankstyvųjų 3-jų variantų trumpalaikių iškėlimų į 2-7,3 km 1963 metais bei 9-rių – iki 23 km aukščio 1964-66 ir dar 3-jų 37-93 min lėkiams, 1967-ais įvyko katastrofa (žuvo V. Grissom, E. White ir R. Chaffee). Apollo-1 startūnas sudegė dar nepakilęs, vykdant I-ją pilotuojamą treniruotę. Tuomet pradėti papildomi technikos ir manevrų bandymai – 7 kartus įvairiose orbitose aplink Žemę. Pagaliau Apollo-7 su astronautų įgula sėkmingai treniravosi Žemės orbitoje, o Apollo-8 nulėkė iki Mėnulio, apskriejo jį 10 kartų per 20 val ir grįžo Žemėn, po 66 val nutūpę į Ramųjį vandenyną. Net ir 1969-ais Apollo-9 tik imitavo manevrus Žemės orbitoje, o Apollo-10 įvykdė generalinę repeticiją lėkyje į Mėnulį (dar nenutupiant). Gi dar po 2 mėn Apollo-11 sėkmingai nutūpė „Ramybės jūron“, Armstrong ir Aldrin išlipo, pririnko 21,7 kg Mėnulio uolienų, pakilo į orbituojantį erdvėlaivį ir grįžo Žemėn sugaišę 3 paras.

Netrukus bus bandomas SN-11, bet Starship sėkmės dar teks palaukti.

Nauja žinia 2022-iems – SpaceX lėkdinimas NASA erdvėlaivio už 117 mln USD į asteroidą 16-Psyche (esą turinčio daug nikelio ir geležies). Šį o226 km 4 g/cm3 tankio Asteroidų juostoje 378-497 km orbita lėkiojantį objektą erdvėlaivis (Saulės energija Hall vara) pasiektų 2026-ais.

Ypač patraukliai atrodo keleivių lėkdinimo tolimais suborbitiniais reisais Starship‘ais, pvz Niujorkas – Sidnėjus per 40 min. Jų pilotus galėtume vadinti lėkūnais.


Komentarai apie “Starship kūrimas tęsiasi”

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *