
ESA, Space Rider – keli sakiniai apie naują Europos Kosmoso Agentūros projektą
Space Rider projektas
Europos Kosmoso Agentūra ruošia projektą Space Rider: nepilotuojamas erdvėlaivis su 800 kg naudingu kroviniu (apie 1.2 m³) iškeliamas raketa Vega C iš Kuru kosmodromo į žemą orbitą (aukštis ~ 400 Km) apie Žemę. Erdvėlaivis gali manevruoti bei likti orbituoti apie Žemę daugiau nei 60 parų ir grįžti į Žemę. Nusileidimas iš orbitos iki Azorų salų Santa Marijos salos aerouoste būtų automatinis. Erdvėlaiviu Space Rider skraidinant krovinius į orbitą ir juos pargabenant į Žemę, tikimąsi pasiūlyti 9200 USD kainą už 1 kg.
Space Rider po iškėlimo į orbitą apie Žemę paleidžia palydovą ir valdomu parašiutu nusileidžia į aerouostą Azorų slose
Pirmasis ESA daugkartinis erdvėlaivis Space Rider į pirmą skrydį turėtų kilti 2022 metais. Po testavimų, erdvėlaivis būtų puiki ir universali platforma mokslininkams atlikti eksperimentus ir stebėjimus artimame kosmose. Pirmoje Space Rider misijoje būtų atliekami Žemės stebėjimai bei robototechniniai tyrimai, o taip pat telekomunikaciniai, moksliniai bei migrogravitaciniai eksperimentai.
Italijos kosmoso agentūros ASI vadovas Giorgio Saccoccia 2019 lapkričio 30 renginyje Space+ sakė: „Mes esame laimingi”. Space Rider projektas yra beveik itališkas, nes jame dalyvauja 10 šalių iš ESA, o 75 % Space Rider išlaidų finansuoja Italija.
Po suborbitinio skrydžio Space Rider prototipas keliamas iš vandenyno į laivą
Space Rider erdvėlaivis yra Europos Kosmoso Agentūros programos Intermediate Experimental Vehicle (IXV) tęsinys. 2015 metais buvo atliktas daugkartinio erdvėlaivio prototipo nepilotuojamas suborbitinis (erdvėlaivis pasiekia kosmosą ir grįžta į Žemę, jos neapskridęs, atgal) testas. ESA paskelbtą erdvėlaivio kūrimo konkursą 2017 laimėjo Thales Alenia Space ir Avios: pirmoji kuria erdvėlaivį, antroji tarnybinį modulį, kuriame yra varytuvai, kuro bakai, suskleidžiamos Saulės baterijų plokštės ir manevravimo varytuvai. Prieš Space Rider nusileidimą į Santa Marijos salos aerouostą, tarnybinis modulis yra numetamas ir sudega atmosferoje.
Iki Space Rider
Prieš Space Rider Europa braižė du kitus daugkartinius erdvėlaivius: Hermes ir Hotol. Hermes būtų galėjęs iškelti į žemą orbitą apie Žemę (LEO) tris astronautus ir 3 tonas krovinių. Į orbitą iki 800 km erdvėlaivį Hermis turėjo iškelti ESA raketa Ariane 5. Jungtinės Karalystės gynybos srityje dirbanti kompanija BAE Systems (tuomet vadinosi British Aerospace) projektavo erdvėlaivį Hotol. Jis kiltų ir leistųsi kaip lėktuvas. Abu erdvėlaivių projektai liko tik brėžiniuose.
Space Rider primena JAV Karinių Oro Pajėgų (KOP) eksperimentinį erdvėlaivį X-37B. Erdvėlaivį, galintį nugabenti iki 900 kg naudingą krovinį į orbitą, 1999 metais pradėjo kurti NASA. 2004 metais X-37B projektą perėmė DARPA. Automatinis erdvėlaivis X-37B jau atliko 5 skrydžius, o pats ilgiausias truko 779 paras.
Erdvėlaivis X-37B yra didesnis už Space Rider, tačiau mažesnis nei legendinis Space Shuttle
JAV dar vieną panašų erdvėlaivį Dream Chaser kuria kompanija Sierra Nevada. Jis bus naudojamas krovinių gabenimui į Tarptautinę Kosminę Stotį.