Kosminiai dalykai vyksta su Boeing bendrovės sukurtu erdvėlaiviu Starliner-100.
Užstrigę kosmose S. Williams ir B. Wilmore. NASA nuotrauka
NASA vadovas Bill Nelson 08 25 pranešė apie jau „kosmišką“ astronautų Suni Williams ir Butch Wilmore grįžimo Žemėn atidėjimą iki 2025-jų vasario. Dėl tokio ilgamečio Starliner misijos vilkinimo Boeing vadovybę supeikė E. Musk, esą neturint inžinerinės nuovokos. Juolab erdvėlaivis Starliner tėra Apollo komandinio modulio kopija, „pagerinta“ ValveTech įmonės išmaniais vožtuvais, tačiau pagamintais pagal nepatikrintą technologiją.
Didžiausia pasaulyje aviacinė ir kosminė bendrovė Boeing, įkurta 1916-ais W. Boeing (1881-1956). Bendrovėje dirba 198 tūkstančiai darbuotojų 60 šalių, 1961-ais kūrė Apollo erdvėlaivius ir Saturn startūnus, ilgai garsėjo sėkmingais 747 keleiviniais lėktuvais. Naujas vadovas K. Ortberg, gimęs 1960, gavęs mechanikos inžinieriaus išsilavinimą Iowa universitete, jau 100 dienų vargsta bylose dėl lėktuvinių tragedijų. Viceprezidentas M. Nappi, gimęs 1960, vadybos magistro laipsnis Floridos universitete, laikosi nuošalėje. Bet jau giriasi tobulesniu erdvėlaiviu CST-100 „Boeing Space Capsule“ (2 moduliai – įgulos ir serviso), tūpsiančio parašiutais ant oro pagalvių sausumoje, o ne ant vandens.
NASA administratorius B. Nelson, NASA vadybininkas S. Stich ir NASA skrydžių direktorius N. Knight
Inžinerinės nuovokos, ko gero, stokoja ir NASA „atsakingi“ veikėjai: administratorius Bill Nelson, gimęs 1942, teisės daktaras Virginia universitete, kongresmenas ir senatorius; menedžeris Steve Stich, gimęs 1963, avia inžinierius Texas universitete; skrydžių direktorius Norman D. Knight, gimęs 1975, avia inžinierius Embry Riddle universitete.
Atidėliojimams lyg prieštaravo pilotuojamų lėkių vadovas Ken Bowersox. Gimęs 1956, gavęs mechanikos magistro laipsnį Columbia universitete, buvo daugybės misijų kosmosan dalyvis: STS-113, Expedition 6, STS-61, Sojuz TMA-1, STS-82, STS-50, STS-73. Kosmose praleido 211 parų ir dukart, 13 val. buvo atviroje kosminėje erdvėje (EVA – Extravehicular activity).
Atgal be ekipažo
Tačiau atidėtiems Sunitai ir Bilui sutikus palaukti ir dar padirbėti TKS bei suderinus su jų šeimomis, erdvėlaivis Starliner bus lėkdinamas Žemėn be įgulos rugsėjo pradžioje. Iki tol reikia pakeisti erdvėlaivio programinę įrangą iš rankinio valdymo į autopiloto. Autopiloto programa nebuvo atnaujinta daugiau nei dvejus metus nuo ankstesnio „Starliner“ automatinio skrydžio į TKS. Ją reikia ne tik įdiegti, bet ir įsitikinti, kad sistemos, kurios galėjo gauti aparatinės įrangos atnaujinimus, veikia tinkamai.
Beje, rugpjūčio 25 konferencijoje B. Nelson užsiminė apie klaidas ir 1986-jų Challenger bei 2003-jų Columbia tragedijas, o S. Stich – dėl Starliner grąžinimo iš orbitos jau be įgulos rūpesčių. Žadėta ir išmokėta bendrovei Boeing $4,2 mlrd suma bus sumažinta iki 2,6 mlrd. Indijos vadovai susirūpino dėl S. Williams likimo, – prisiminė ir rusų Sojuz galimybes.
Atidėliojami jau planuoti astronautų darbai atvirame kosmose. Rugpjūčio 24 rytą, talkinant S. Williams, T. Dyson ir M. Barratt apsivilko skafandrus. EVA išėjimas buvo atidėtas „dėl diskomforto“. TKS 2024 rugsėjo pabaigoje vietoje 7 dirba 9 astronautai.