Roscosmos, Dauria Aerospace, Fregat – baisiai prastos naujienos. Pirmasis Roscosmos ir privačios kompanijos Dauria Aerospace bendradarbiavimas gali baigtis pastarosios bankrotu.
Dauria Aerospace į teismą
Roscosmos už prarastus palydovus į teismą tempia privačią Rusijos kompaniją Dauria Aerospace, kuri pagal valstybinį Roscosmos užsakymą pagamino, ištestavo ir paruošė skrydžiui du palydovus. 2017 metais liepos 14 dieną raketa Sojuz-2.1A, startavusi iš Baikonuro kosmodromo, turėjo iškelti rekordinį 73 palydovų skaičių. Svarbiausias ir pagrindinis krovinys buvo Žemės distancinio zondavimo palydovas Канопус-В-ИК. Kiti palydovai buvo mažesni ir ne tiek svarbūs, tarp jų buvo du Dauria Aerospace paruošti palydovai МКА-Н. Šie trys palydovai – Канопус-В-ИК ir du МКА-Н – buvo Roscosmos krovinys, likę 70 buvo Glavcosmos (dukterinė Roscosmos kompanija, dirbanti su užsieniokompanijomis) palydovai. 500 km aukštyje atsiskyrė Канопус-В-ИК, vėliau maždaug 600 km aukštyje į dvi skirtingas orbitas atsiskyrė 24 palydovai. Paskutinieji atsiskyrė kompanijos Planet 48 Dove nano palydovai. Jų orbitos aukštis 480 km.
Raketa Sojuz-2.1A iškėlė rekordinį palydovų skaičių
Dauria Aerospace sukonstruoti palydovai МКА-Н
Neveiksnūs Dauria Aerospace palydovai
Jau rugpjūčio mėnesį Kanopus-V-IK pradėjo siųsti Žemės paviršiaus nuotraukas. Vėliau, vasaros pabaigoje, paaiškėjo, kad su keliais palydovais ryšio nėra. Vienas jų – bandomasis palydovas Majak, sukonstruotas Maskvos politechnikos universitete. Dar vėliau ir Dauria Aerospece pripažino, jog nėra ryšio su jos palydovais. 2017 metais tuometinis Roscosmos vadovas Igor Komarov pareiškė, jog visi palydovai iškelti į numatytas orbitas ir nėra poreikio avarinės komisijos sukvietimui. Dauria Aerospace nuomone, palydovų gedimo priežastis (palydovai tinkamoje orbitoje, tačiau ryšio su jais nėra) buvo Fregat greitintuvo variklių darbo sutrikimai, sukėlę kuro išsiliejimą.
Fregat greitintuvą gamina Rusijos kariškiai
Greitintuvas Fregat gali nugabenti palydovus į kariškiams tinkamas orbitas
Dauria Aerospace ir kiti palydovai
Apie nesklandumus su palydovais informaciją pirmoji išplatino JAV žiniasklaida: nebuvo ryšio arba jis buvo prastas ir vėliau prapuolė su 8 palydovais, iškeltais į 600 km orbitą virš Žemės. Būtent tai – 600 km orbitos aukštis – leido įtarti buvus nesklandų greitintuvo Fregat darbą. Kompanija Astro Digital, su kurios palydovais ryšys taip ir neatsirado, gavo išmokas, kai draudimo kompanijai pateikė telemetrinius duomenis iš Goscosmos (dukterinė Roscosmos firma sudaranti kontraktus su užsienio užsakovais). Telemetrija parodė, jog vienas iš dviejų greitintuvo Fregat valdančių variklių nesuveikė. Vėliau išsiliejo hidrazinas (variklių kuras), kuris, paleidus antrą variklį, užsidegė.
Roskosmos pareiškė jog, Dauria Aerospace palydovai МКА-Н ir Astro Digital palydovai Landmapper-BC1 bei Landmapper-BC2 atsiskyrė iki Fregat greitintuvo nesklandumų. Tačiau, kai Astro Digital pateikė telemetrinius duomenis draudimo kompanijai Starr Aviation, to pakako draudimo išmokai. Roscosmos savo 3 palydovus irgi draudė, tačiau dėl draudimo išmokų nesikreipė.
Prastas Fregat darbas
2017 metų rugsėjį tapo aišku: iš 73 palydovų neveikia 13, o vienas yra netinkamoje orbitoje. Roscosmos į tai reaguoja ramiai teigdama, jog buvo greitintuvo Fregat darbo nesklandumų, tačiau tai įvyko po Dauria Aerospace surinktų palydovų paleidimo. Spaudoje pasirodė ir greitintuvo Fregat variklių darbo ataskaita, kurioje aiškiai pasakyta, kad variklių darbo anomalija atsirado maždaug 10 minučių iki Dauria Aerospace palydovų atsiskyrimo. Anomalija – greitintuvo Fregat vieno variklio temperatūra nukrito 300° C laipsnių žemiau nei kitų.
Roscosmos naikina Dauria Aerospace
Roscosmos netyrė avarijos priežasčiš, nekvietė avarinės komisijos. Vietoje to, Roscosmos kreipėsi į Dauria Aerospace reikalaudama grąžinti pinigus, skirtus dviejų palydovų gamybai. 2018 m. spalio 22 d. Roscosmos padavė ieškinį Maskvos Arbitražiniame teisme, siekdama iš Dauria Aerospace išieškoti 274 mln. RUB arba 3.44 mln. €.
Dauria Aerospace generalinis direktorius Sergej Ivanov pakomentavo Roscosmos veiksmus: „Tai firmai gresia bankrotu, nes užšaldytos sąskaitos, nutrūks sutartys su užsienio investuotojais, bus nutraukti moksliniai tyriamieji darbai“.
Astronautikos ekspertu nuomone yra būtina išsiaiškinti, kas iš tiesų įvyko 73 palydovų paleidimo metu. Tai būtina padaryti ne tik dėl konkrečių užsakovų ar kas turi atsakyti už valstybės prarastus pinigus. Tai esminis procesas, kuriantis precedentą ir ateityje apspręsiantis santykius tarp valstybės ir privačios kosmonautikos Rusijoje. Kol kas teismas žiūri formaliai: „Dauria Aerospace turėjo valstybinį užsakymą ir jo neįvykdė“.