Crew Dragon – įgulos drakonas

Crew Dragon Demo

Keli faktai apie SpaceX kūrinį – erdvėlaivį Crew Dragon

Crew Dragon Demo

D. Hurley ir R. Behnken astronautai atskrido į TKS

Naujovėmis ir verslumu garsėjančio E. Musk įmonė SpaceX sukūrė ir vispusiškai įteisino daugkartinį erdvėlaivį astronautams ir keleiviams (4-7 žmonės) ir kroviniams (3-6 t) gabenti į TKS. Ši 12 t masės (6,4 t be kuro) o4x8,1 m didumo kosminio transporto priemonė turi 9,3 m3 sandarią patalpą (viso 37 m3 tūrio), 8 Super Draco 71 kN stūmos varytuvus (viso 568 kN) ir 16 Draco 0,4 kN varytuviukų orientavimui bei orbitų koregavimui. Jie teikia ir automatinio švartavimosi galimybę, o monometilhidrazino deginimo su diazoto tetraoksidu sistema – ir junginėjimo bei stūmos reguliavimo pranašumus.

superdraco-test Crew Dragon

Varytuvų Super Draco bandymai buvo sėkmingas

Crew Dragon skirtumai

Keleivino ir krovininio variantų skirtumai: 1) keleivinio priekinis kūgis turi įstrižą jungtį ir atsidaro iškart orbitoje (ten – orientacinis žvaigždžių jutiklis) bei užsivožia grįžtant į atmosferą; 2) NDS (NASA Docking System – švartavimo sist) tinka ir automatiniam, ir rankiniam (iš kabinos) švartavimui; 3) sandarioje kabinoje įrengtos angliapluoštės sėdynės 4-iems žmonėms ir kosminis tualetas; 4) Super Draco degimo kameros gaminamos 3D spausdinimu iš Inconel lydinio ir aušinamos cirkuliuojančiu kuru (kaip ir tūtos); 5) sferiniuose bakuose kuro ir oksidatoriaus slėgiai palaikomi heliu; 6) nuo perkaitimo atmosferoje grįžtant iš kosmoso izoliuoja termosauga iš PICA-X.

Crew Dragon erdvėlaivio vidus

Tupdymo manevrus Drakonu bandė 2 metus po 30 kartų: iš sraigtasparnio 3 km aukščio – varytuvais ir parašiutais – 2 sykius, tik varytuvais – irgi 2 syk; pakilimą nuo Ž ir tūpimą parašiutais su varytuvais – 8 sykius, tik varytuvais (25 s) – 18 kartų. Išbandyta ir avarinė gelbėjimo sistema: visi 8 Superdrakai veikė 5,5 s iki 1202 m aukščio ir 555 km/h greičio, į vandenį leidžiantis išskleisti 2 stabdymo ir 3 pagrindiniai parašiutai.

Crew Dragon parašiutų Mark 3 testavimas

2019-ųjų kovo 2 Drakonas (be įgulos, tik 200 kg krovinio ir manekenas) automatiškai švartavosi prie TKS. Liuką atvėrė O. Kononenka, E. McClin bei D. San Jack ir pasiėmė krovinius, o Drakonas nusileido po 5 parų į Atlantą 360 km nuo Floridos.

2020-ųjų gegužės 30 Drakonas lėkė 19 val su D. Hurley ir R. Behnken įgula, 40 min iki švartavimosi išbandė rankinę sistemą, bet prisijungė prie TKS automatiniu būdu. Taip NASA užbaigė priklausomybę nuo nuo Sojuzų – per pastaruosius 25 metus 70 astronautų lėkdavo į TKS šiais „senukais“ po $86 mln/žm (viso 4 mlrd). Ta proga racionalu tęsti stoties funkcionavimą bent iki 2030 m.

Paminėtini ir naujieji SpaceX skafandrai, pirmieji darniai suderinę estetiką ir funkcionalumą, neapleidžiant atsparumo ugniai ir apsaugos ausims bei 3D būdu spausdinant individualius šalmus.


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *