Nevienkartiniai startūnai stipriai braunasi į rinką ir pigina startus į kosmosą
Kinijos startūnas CZ5B-Y4 spalio 31 iškelia kosminės stoties modulį Mengtian
Kelionėms į kosmosą tebenaudojami cheminio kuro raketiniai kompleksai arba startūnai, pastaruoju metu jau daromi nevienkartiniais. Iki 2015 metų jų pakopos, stumtelėjusios erdvėlaivius ar satus reikiamu greičiu, iš tam tikro aukščio dažniausiai krisdavo į vandenyną ir būdavo prarandamos.
Pakopų su atidirbusiais varytuvais ir ištuštintais kuro bakais išsaugojimą bei atnaujinimą pakartotiniams startams pirmieji pradėjo J. Bezos ir E. Musk. Blue Origin bei SpaceX kompanijų vadovai ir inžinieriai įvairiais būdais nutupdydavo Žemės paviršiun ar į plūdrias platformas pakopas su varytuvais. Taip buvo atnaujintas ir antrą kartą startavo 2017-ais Falcon. Dar anksčiau, nuo 1981-jų, dalinai nevienkartinis buvo Space Shuttle su atnaujinamais greitintuvais ir erdvėlaivio varytuvais.
SpaceX ypač sėkmingai naujina Falcon-9. Po starto nutupdytą plūduran pakopą 3 paras gabena į gamybinį cechą. Ten pakopa apžiūrima ir atgaivinama pakartotinam funkcionavimui. Galiausiai surenka su 2-ja pakopa bei krovininiu ar pilotuojamu erdvėlaiviu, 2 paras bando ir išleidžia į startą.
Neseniai startūnas B1051 po 14 atnaujinimų iškėlė Galaxy satus $ 67 mln kaina. Laikydamiesi E. Musk konstravimo principų 1) mažinti naujovių baimę; 2) griežtinti individualų atsakingumą; 3) brautis per kliūtis į pokyčius; 4) spartinti projektavimą tik po 3 sėkmingų „žingsnių“; 5) automatizuoti rutiną, jie artėja prie tobuliausio nevienkartinio Starship išbaigimo. Per kelių variantų bandymus nuo 2016-jų nepabijota korpusus gaminti iš plieno, atsisakius įsigalėjusio anglies pluošto kompozito, patobulinti stūmą Raptor varytuvais metano kuru ir pasiekti visišką nevienkartinumą. Šis astronautinis šedevras turėtų netrukus startuoti iš Boca Chica ar Canaveral link Mėnulio ir net Marso.
Blue Origin Jarvis
Blue Origin turėdami suborbitinio New Shepard atnaujinimo patirtį sukūrė nevienkartinį New Glenn (o7x90 m 45 t krovumo) su 7 BE-4 varytuvais (CH4 ir O2 ) bendros 17,1 MN stūmos, kurio 1-ji pakopa tupdoma 1000 km ir 2-ji (su 2 BE-3 varytuvais 1,1 MN) 1500 km atstumuose. Dabar kuria Starship analogą Project Jarvis.
Naujausias nevienkartinis Vulcan Centaur (546 t o5,4×61,6 m 27 t krovumo) su dviem BE-4 varytuvais turės ir 4 nevienkartinius tobulesnius greitintuvus GEM-63XL (o1,6×24 m po 2 MN, Northrop Grumman); lėkdins Peregrine satus ir Dream Chaser erdvėlaivį.
Miunchene E. Musk sekėjai D. Metzler, J. Fleischman ir M. Brandl 2018-ais įsteigė Isar Aerospace (40 tautybių 200 darbuotojų) ir laimėję 10 mln eurų EIC Horizon prizą, žada lėkdinti savo satus bei OroraTech mikrosatus savu 28 m Spectrum nevienkartiniu startūnu.
Falcon Heavy 2022 11 01 už $97 mln išlėkdino karinį satą į geocentrinę orbitą; sėkmingai nutupdyti abu kieto kuro greitintuvai, bet raketinės pakopos nebuvo numatytos pakartotinam naudojimui.
Kinai CZ-8 (Čžanžen-8 „Didysis Žygis“ 356 t 5,3 MN su 2×1,2 MN greitintuvais) 1-ją pakopą (o3,35×50 m) parašiutuoja ir žada naujinti.
Prancūzai 2022 gegužę Biscarosse surengė 13-jį Rocketry Challenge ir lenktyniavo Safran Aircraft startūnais į 255 m aukštį per 41-43 s. Nugalėjo Dream Tsuki komanda (4 mergytės), pasiekusi 264 metrų aukštį su kiaušinių kroviniu.
Cruise Hanners kelionių agentūra žada beraketinį pasikosminimą komfortišku, be gravitacinių perkrovų, Spaceship Neptune erdvėlaiviu ir galingu SpaceBalloon keltuvu. Stratolaunch Roc kuria nevienkartinį kosmoplaną Talon-A (2,7 t o3,4×8,5 m) ir net startūnešį satų lėkdinimui. Pangea Aerospace siūlo Aerospike stūmą 300 N varytuvu ARCOS ir mikrovarytuviukus satams.