
“New Glenn” startūnas – pirmas sunkiojo startūno lėkis po kelių atidėjimų, o Jef Bezos bendrovė „Blue Origin” ruošiasi konkuruoti su „SpaceX“ bendrove. Startūnas „New Glenn“ galės iškelti naudingusius krovinius į įvairias orbitas: daugiau kaip 13 tonų į geostacionariąją perkėlimo orbitą (GTO) ir 45 tonas į žemą Žemės orbitą (Low Earth orbit – LEO). Vis dar testuojamas startūnas Starship į LEO iškels 150 tonų.
Startūnas „Blue Origin New Glenn“ kyla iš 36-ojo paleidimo komplekso Kanaveralo kyšulyje, Floridoje. Nuotrauka John Raoux, AP
Bendrovė „Blue Origin“ sausio 16 dieną pirmą kartą paleido sunkųjį dvipakopį startūną „New Glenn“ ir į LEO iškėlė krovinio prototipą. Pagal skrydžio programą pirmoji startūno pakopa turėjo grįžti į baržą „Jacklyn” Atlanto vandenyne, tačiau šios bandymo dalies nepavyko įgyvendinti. Pirmoji „New Glenn“ pakopa skirta mažiausiai 25 skrydžiams, o tai yra naudingų krovinių iškėlimo į LEO atpiginimas.
Startūno New Glenn pirmosios pakopos varytuvai BE-4
Septyni pirmosios pakopos metano varytuvai BE-4 veikė normaliai. Trys varytuvai po pakopų atsiskyrimo vėl įsijungė atmosferoje stabdymui. Deja, telemetrija dingo, kai pakopa buvo 25 km aukštyje. Antroji startūno pakopa su vandeniliniais varikliais ir bandomuoju kroviniu – erdvėlaivio „Mėlynasis žiedas“ prototipu – atsiskyrė nuo pirmosios pakopos ir sėkmingai pakilo į orbitą. Jos grąžinti atgal į Žemę neplanuojama.
Startūnas „New Glenn“ buvo kuriamas nuo 2015 m., numatyta pirmojo lėkio data buvo 2020 metai. Jo aukštis – 100 m, o skersmuo – 7 m, palyginimui: „Starship“ aukštis 122 m, o skersmuo 9 m. Startūnas vysto bendros 17,1 MN stūmą ir į LEO gali iškelti 45 tonas krovinių. Pirmoji pakopa tupdoma 1000 km atstumu nuo starto, o antroji pakopa, su bendros stūmos 1,1 MN dviem BE-3 varytuvais, tupdoma 1500 km atstumu nuo starto vietos.