NASA ir HLS

NASA HLS Lunar landing

NASA, HLS – NASA pasirinko „žmogaus nuleidimo sistemos” programos dizaino vykdytojus

NASA ir HSL 2019 metais

2019 metų pavasarį NASA buvo atrinkusi 11 kompanijų, dalyvavusių „Žmogaus nuleidimo sistemos” (Human Landing System – HLS) programoje. Jų sąrašas ir vystomi propjektai: Aerojet Rocketdyne – transporto priemonės studija; Blue Origin – nusileidimo modulio bei transporto priemonės studija ir transporto priemonės prototipas; Boeing – nusileidimo modulio studija, dviejų nusileidimo modulių prototipas, transporto priemonės studija ir prototipas, kuro papildymo modulio studija ir prototipas; Dynetics – nusileidimo modulio studija ir 5 elementų nusileidimo modulio prototipas; Lockheed Martin – nusileidimo modulio studija, 4 elementų nusileidimo modulio prototipas, transporto priemonės studija ir kuro papildymo modulio studija; Masten Space Systems – nusileidimo modulio prototipas; Northrop Grumman Innovation Systems – nusileidimo modulio studija, 4 elementų nusileidimo modulio prototipas, kuro papildymo modulio studija ir prototipas; OrbitBeyond – dviejų elementų kuro papildymo modulio studija; Sierra Nevada Corporation – nusileidimo modulio studija ir prototipas, transporto priemonės studija ir prototipas, kuro papildymo modulio studija; SpaceX – nusileidimo modulio studija; SSL – nusileidimo modulio studija ir kuro papildymo modulio prototipas.

Balandžio 30 NASA paskelbė tris HLS programos finalininkes kompanijas, dirbsiančias toliau. Viena iš kompanijų – Blue Origin, Dynetics ar SpaceX – gali tikėtis nuleisti žmogų į Mėnulį 2024 metų gale pagal NASA Artemis ir HLS programas.

HLS BlueOrigin-bluemoon-lander

Blue Origin 2019 spalio 22 pristatė Blue Moon erdvėlaivio projektą. Tai vienas iš galimų NASA programos Žmogaus nusileidimo sistemos į Mėnulį laimėtojas

Trys minėtos kompanijos pasirašė 967 mln USD bendros vertes sutartis ir turės per 10 mėn. paruošti Žmogaus nuleidimo sistemos į Mėnulį studijas.

Didžiausią sutartį pasirašė Blue Origin komanda, gavusi 579 mln USD. Dar 2019 metais Blue Origin paskelbė vadinamąją „nacionalinę komandą“, į kurią buvo įtrauktos „Draper“, „Lockheed Martin“ ir „Northrop Grumman“ kompanijos. „Blue Origin“ rengs nusileidimo į Mėnulį modulį, pagrįstą „Blue Moon“ dizainu, „Lockheed Martin“ ruoš pakilimo nuo Mėnulio paviršiaus modulį, „Northrop Grumm“, pasiremdama „Cygnus” krovininiu erdvėlaiviu, kurs įrangą lėkiui nuo Gateway stoties iki žemos Mėnulio orbitos, o „Draper“ kuria avioniką ir orientacijos sistemas.

hls blueorigin NASA

Ar pavyks Blue Origin subūrtai stipriai komandai nulėkdinti žmones į Mėnulį 2024 pabaigoje ?

NASA HLS programa ir Dynetics kompanija

„Dynetics“ komanda, kurią sudaro per 25 subrangovai, gavo 253 mln USD. 2020 sausį „Dynetics“ paskelbė ketinimus dalyvauti NASA HLS programoje, o „Sierra Nevada Corporation“ yra viena iš jos partnerių. „Dynetics“ kompanija ruošia erdvėlaivį, galintį nusileisti į Mėnulio paviršių ir pakilti atgal į žemą orbitą apie Mėnulį. Paminėta kompanija Sierra Nevada Corporation dalyvavo NASA Komercinių Ekipažų Programoje (CCP) ir ruošė erdvėlaivį Dream Chaser

Dynetics-lander HLS

Sierra Nevada Corporation vėl mėgina sugrįžti į kosmoso rinką Mėnulio varžybas

Kompanija SpaceX, gavusi mažiausią programos HLS sutartį (135 mln USD), siūlo kuriamą Starship erdvėlaivį. Jis skirtas leistis į Mėnulio paviršių. Starship erdvėlaivio dizainas kuriamas remiantis Super Heavy greitintuvais, kurie Žemės orbitoje būtų užpildomi kuru, prieš lėkį į Mėnulį. Anksčiau SpaceX nebuvo paskelbusi ketinimų dalyvauti HLS programoje, tačiau atsisakydavo atsakyti į klausimus apie ją.

Starship-SpaceX NASA, HLS

SpaceX, gavusi NASA HLS programos sutartį, Spaceship erdvėlaivį vysto Žemės ir kosmoso kelionėms

Atskirai reikia paminėti, jog visos trys kompanijos NASA vadovybei kelia daug susirūpinimo. SpaceX nuolat vėluoja su projektu užbaigimu, o suartėjimo, susijungimo ir kuro papildymo orbitoje operacijos gali įnešti daug neaiškumų dėl saugumo. Blue Origin neturi tinkamos raketos astronautų skraidinimui, Dynetics neturi netgi veikiančio varytuvo. Beje, kompanijų siūloma įranga (varytuvai) šiuo metu tik ruošiami ir nesertifikuoti.

SpaceX siūlomas variantas yra inovatyvus ir rizikingas. Blue Origin ir Dynetics siūlymai turi mažiau galimybių, nei SpaceX projektas.


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *