Po Inspiration4 misijos

Inspiration4 Resilience

Inspiration4 misija atvėrė naujų galimybių žmonėms, esantiems toli nuo kosmoso. Apie misiją, ekipažą ir rezultatus rašyta kelis sykius: “Misijos Insipration4 tyrimai“,  “Kosmoso turizmas 2021“, “Mėgėjiška astronautika“, “Inspiration4 misija ir Jared Isaacman“, “Inspiration4 misijos ekipažas“, “Inspiration4 misija“.

Inspiration4 turizmas

Misijos Inspiration4 ekipažas prieš lėkį

16 Blue Origin crew

Liepos 20 dienos 16 Blue Origin lėkio ekipažas: Mark ir Jeff Bezos, Oliver Daemen ir Wally Funk. bbc.com nuotrauka

Unity 22 crew

Liepos 11 Unity 22 ekipažas (iš kairės į dešinę): D. Mackay, C. Bennett, B. Moses, seras R. Branson, S. Bandla ir M. Masucci. Virgin Galactic nuotrauka

Blue Origin, gerindama viešąją nuomonę apie save, spalio 13 į suborbitinį skrydį išsiuntė naują ketvertuką: vieną iš kompanijos Planet įkūrėjų Chris Boshuizen, Star Trek serialo aktorių (erdvėlaivio Enterprise kapitonas Jame Kirk) William Shatner, Blue Origin viceprezidentą Audrey Powers ir Prancūzijos programinės įrangos kompanijos Dassault Systèmes vicepirmininką Glen de Vries.

Blue Origin NS-18
Spalio 13 NS-18 ekipažas (iš kairės į dėšinę): Ch. Boshuizen; W. Shatner, A. Powers ir G. de Vries. Blue Origin nuotrauka

Blue Origin NS-18

New Shepard (NS-18) ketvertukas kosmose (iš kairės į dešinę): G. de Vries, A. Powers, W. Shatner ir Ch. Boshuizen. Blue Origin nuotrauka

Inspiration4 skirtumai

Didžiausias skirtumas tarp Inspiration4 ir šiais metais atliktų Blue Origin bei Virgin Galactic skrydžių yra kelionės tikslas. Blue Origin (2 lėkiai) ir Virgin Galactic (1 lėkis, tolesni skrydžiai sustabdyti dėl incidento 1 skrydžio metu) savo keleivius paleidžia į suborrbitinius lėkius. Jų raketos pakyla iki kosmoso ribos ir o po kelių minučių grįžta į Žemę. Bendrovės SpaceX raketa Falcon 9 yra daug galingesnė ir erdvėlaivį Crew Dragon nulėkdina iki Tarptautinės Kosminės Stoties arba žymiai aukščiau. Inspiration4 misijos trukmė buvo trys paros.

Keturių žmonių įgula iš esmes skiriasi nuo kitų lėkių įgulų. Misiją inicijavo ir vadovavo Jared Isaacman. Kitas įgulos narys, Sian Proctor, laimėjo konkursą tarp žmonių, kurie naudojasi internetinių mokėjimų bendrovės Shift4 Payments paslaugomis. Kitas unikalus misijos aspektas yra didinti informuotumą apie Šv. Jude vaikų tyrimų ligoninę ir jai surinkti lėšų. J. Isaacman atrinko Šv. Jude gydytojo padėjėją Hayley Arceneaux. Ji vaikystėje persirgo vėžiu. Paskutinis misijos narys Christopher Sembroski gavo vietą, kai jo draugas laimėjo Šv. Jude ligoninės labdaros loterijoje ir pasiūlė savo vietą Ch. Sembroski.

Iki misijos nė vienas iš keturių dalyvių nedalyvavo astronautų mokymuose, tad lėkis buvo pavadintas pirmąja civiline kosmoso misija. Ekipažo nariams nereikėjo valdyti nė vienos paleidimo ar nusileidimo dalies, nes Falcon 9 raketa ir erdvėlaivis Crew Dragon yra visiškai automatizuoti. Inspiration4 įgula vis tiek mokėsi daugiau nei suborbitinių lėkių Virgin Galactic ir Blue Origin ekipažai. Per mažiau nei šešis mėnesius įgulos nariai treniravosi bei mokėsi skraidyti reaktyviniu lėktuvu, praleido laiką centrifugoje besiruošdami perkrovoms starto metu.

Svarbus Inspiration4 misijos aspektas buvo socialinis bendravimas. Nors J. Bezos (Blue Origin vadovas) ir R. Branson (Virgin Galactic) skrydžiai sukėlė milijardierių žaidimams kosmose kritikos bangą, Inspiration4 misija ir jos rezultatais megino kosmoso turizmą labiau pagrįsti. Įgula neseniai pasirodė ant žurnalo „Time“ viršelio ir yra Netflix dokumentinio filmo “Countdown” dalyviai. Taip pat buvo ir kitų Šv. Jude ligoninės lėšų rinkimo renginių, įskaitant keturių mylių virtualų bėgimą ir planuojamą alaus apynių, misijos kosmose metu, aukcioną.

Kosminio turizmo ateitis?

Astronautų mėgėjų ekipažų lėkiai yra svarbus kosminio turizmo plėtojimo žingsnis. Vistik, netgi įvertinant visapusiškesnes misijas, reikia įveikti rimtas kliūtis, kol vidutiniai žmonės gali skraidyti į kosmosą.

Lėkio kaina yra gana didelė ir siekia apie 200 000 USD. Nors Inspiration4 ekipažo trys naraia nėra turtingi, J. Isaacman yra milijardierius ir už lėkį sumokėjo ~ 200 mln USD. Treniruočių poreikis prieš misijas reiškia, kad būsimi keleiviai turės skirti daug laiko pasiruošimui. Tai dar viena kliūtis. Galiausiai, kosmosas išlieka pavojinga vieta, ir niekada nebus įmanoma visiškai pašalinti kosminių lėkių pavojų. Jie išliks, nesvarbu, ar tai civiliai, ar patyrę astronautai.

Nepaisant šių apribojimų, artėja orbitinis kosminis turizmas. Bendrovės SpaceX misija Inspiration4 yra svarbus saugių bei patikimų raketų, erdvėlaivių ir sistemų koncepcijos įrodymas. Nors bendrovė SpaceX nesiorientuoja į kosmoso turizmą, ji yra suplanavusi daugiau turistų misijų. Kai kuriose misijose numatyti lėkiai į Tarptautinę Kosminę Stotį.

Kosmosas daugeliui Žemės žmonių yra nepasiekiamas, Inspiration4 misija yra pavyzdys, kaip kosmoso milijardierių pastangos įtraukti į keliones daugiau žmonių gali paskatinti kitokią išskirtinę veiklą ir platesnį patrauklumą visuomenei.

Pagal Wendy Whitman Cobb publikaciją


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *