Erdvėlaivis Starliner užstrigo

erdvėlaivis Starliner100 A

Erdvėlaivis Starliner užstrigo orbitoje ir kol kas nežinoma kaip ilgai ekipažas liks Tarptautinėje Kosminėje Stotyje. 2024 metų birželio 5-ąją startūnas AtlasV į Tarptautinę Kosminę Stotį (TKS) išlėkdino erdvėlaivį Starliner. Jo ekipažas – astronautai S.Williams (indų kilmės) ir B.Wilmore, abu jau 2 kartus dirbę TKS.  Birželio 6 d. įgula prisišvartavo prie stoties modulio „Harmony” priekyje esančios prieplaukos. Ekipažas birželio 14 turėjo grįžti Žemėn Žvaigždėreisiu. Kitas Starliner projekto etapas – erdvėlaivio atestavimas nuolatiniams lėkiams į TKS.

erdvėlaivis Starliner100

TKS virš Hjustono, kur įsikūrusi „Starliner” misijos kontrolė ir vyksta astronautų mokymai, matomas „Starliner”. NASA nuotrauka

Nesklandumai

NASA ir „Boeing” toliau vertina „Starliner” varomosios sistemos veikimą ir penkis nedidelius helio nuotėkius erdvėlaivio tarnybiniame modulyje, renka kuo daugiau duomenų, kol erdvėlaivis prijungtas prie TKS. Kai bus baigti visi būtini antžeminiai bandymai ir atlikta susijusių duomenų analizė, NASA ir „Boeing” vadovai, prieš grįždami iš orbitinio komplekso, atliks agentūros lygio peržiūrą.

Liepos 2 d. NASA astronautai B. Wilmore ir S. Williams iš TKS perlipo į „Starliner„. Įjungus erdvėlaivio maitinimą, buvo dirbama su „Boeing” skrydžių kontrolieriais ir inžinieriais. Komandos, esančios NASA skrydžių valdymo centre Hiustone ir „Boeing” skrydžių valdymo centre Kenedžio kosmoso centre, kartu su įgula tikrino įvairias erdvėlaivio sistemas, taip pat ir slėgio mažinimą raketinio kuro kolektoriuose bei misijos duomenų apkrovą (MDL). Tai failai erdvėlaivio kompiuteriui, skirti suprasti dabartinę inercinę ir santykinę navigacijos būseną, Žemės sukimąsi, „Starliner” grįžimo metu naudojamų reaktyvinių variklių terminį kondicionavimą ir kt. „Atnaujinome kai kuriuos laive esančius produktus, kad būtų galima tęsti jo palaikymą liepos mėnesį ir per artėjančius didesnius bandymus”, – sakė „Starliner” skrydžio vadovė Chloe Mehring, kuri kartu su Wilmore ir Williams koordinavo įjungimo veiksmus. „Starliner” yra sveikas, ir kosminiam laivui nebuvo užregistruota jokių anomalijų.”

Antradienį atliekant bandymus buvo įdiegtos papildomos operacinės patikros galimybės, įskaitant planšetinių kompiuterių ir procedūrų atnaujinimus. Kameros ir planšetinio kompiuterio baterijos taip pat buvo įkraunamos, kol erdvėlaivis buvo visiškai įjungtas. Kanados kosmoso agentūros astronautas Josh Kutryk, kuris vėliau lėks „Starliner-1”, taip pat dirbo su įgula. J. Kutryk informavo įgulą, kad MDL pavyko sėkmingai ir įvykdyti visi programinės įrangos atnaujinimai. „Geros naujienos. Puikus darbas. Suprantama visiems”, – atsakė Vilmor.

Lėkis atgal ?

Steve Stich, NASA komercinės įgulos programos vadovo ir Mark Nappi, „Boeing” viceprezidentas ir komercinės „Crew” programos vadovo teiginiai apie Starliner būklę yra prieštaringi:

„Šie bandymai yra nenuspėjami, kiek laiko jie užtruks ir kokie sėkmingi bus.”

„Kai viskas bus baigta, susitiksime ir įsitikinsime, kad padarėme viską, ką reikėjo padaryti, kad suprastume sistemą, tada saugiai grįšime namo.”

Atrodo, kad tai reiškia grįžimą namo „Starliner”, tačiau jie neatmeta galimybės įgulą „saugiai” parskraidinti Crew Dragon” erdvėlaiviu, jei šie bandymai, dėl kurių „nenuspėjama”, „kiek jie bus sėkmingi”, nesuteikia tvirto saugumo grįžti „Starliner” erdvėlaiviu.

erdvelaivis Starliner Boeing

NASA „Boeing” įgulos skrydžio bandymo astronautai B. Wilmore (viršuje) ir S. Williams prie erdvėlaivio Starliner. NASA nuotrauka

Faktai apie Starliner

„Starliner” yra daugkartinio naudojimo erdvėlaivis, kuriame suderinta patikrinta kapsulės architektūra, medžiagų ir posistemių technologijos bei XXI a. inovacijos.
„Starliner” projektui 37 valstijose veikia daugiau kaip 425 tiekėjai.
Erdvėlaivio stūmos nutraukimo sistema užtikrina saugią įgulos evakuaciją per misijos paleidimo ir kilimo etapą.
Belaidis internetas padės įgulai bendrauti, pramogauti ir prisijungti prie Tarptautinės Kosminės Stoties.
Naujoviška konstrukcija be suvirinimo siūlių pašalina tradicinių suvirinimo siūlių keliamą struktūrinę riziką, taip pat sumažina masę ir gamybos laiką.
Bendrovės „Boeing” sukurti mokymo įrenginiai suteikia „Starliner” įgulai galimybę išsamiai mokytis dirbti su technologiškai pažangiausiomis, patikrintomis ir integruotomis sistemomis. Užtikrinama, kad astronautai išmoksta, kaip elgtis bet kokioje situacijoje, kuri gali kilti kosmoso, net ir su autonominiu erdvėlaiviu.
Bepilotuojamo skrydžio ir pilotuojamo skrydžio bandymų, NASA užsakė šešias „Boeing” įgulos rotacijos misijas į TKS su „Starliner”. Tai bus pirmosios „Boeing” komercinės žmonių skrydžių į kosmosą misijos.
41-asis kosminis paleidimo kompleksas iki šiol buvo naudojamas tik erdvėlaiviams be įgulos. Nuo 1965 m. iš jo buvo paleidžiami startūnai „Titan”, o nuo 2002 m. – „Atlas V”. Iš „Starliner” paleidimo aikštelės buvo paleistos tokios žymios NASA misijos kaip Marse nusileidę tyrikliai „Viking„, išorines Saulės sistemos planetas žvalgę erdvėlaiviai „Voyager„, šalia Plutono praskridęs zondas „New Horizons” ir šiuo metu po Marsą keliaujantis roveris „Curiosity”.


Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *