OFT-2 – vėl problemos

OFT-2 flight

OFT-2 lėkis veikiausiai įvyks 2021 metų rugpjūtyje. Tokią informaciją spaudos konferencijoje paskelbė NASA ir kompanija Boeing. Pradinis OFT-2 startas liepos 30 dieną atidėtas po Rusijos modulio Nauka ir TKS „šokio„.

OFT-2 flight

Rugpjūčio 3 buvo aptikti Starliner vožtuvų gedimai ir lėkis atidėtas

Erdvėlaivis CST-100 Starliner

Kompanijos Boeing 7 vietų daugkartinis pilotuojamas erdvėlaivis CST-100 Starliner pirmąjį savo lėkį atliko dar 2019 gruodžio 20 dieną. Lėkio tikslas buvo susijungti su TKS, orbituoti kartu 6-7 paras, atsijungti ir sėkmingai nusileisti sausumon. OFT-1 skrydžio tikslas nebuvo pasiektas ir Starliner nepasiekė TKS. Nekorektiškai veikė Starliner programinė įranga.

Pagal NASA programą Commercial Crew Development (CCD, pradėta 2010 metais, kuomet dar skraidė JAV daugkartiniai Space Shuttle erdvėlaiviai) pagamintas erdvėlaivis yra antrasis JAV erdvėlaivis po Space Shuttle erdvėlaivių programos uždarymo. Į NASA kvietimą dalyvauti CCD programoje atsiliepė 36 kompanijos, 2014 metais liko Boeing ir SpaceX. Jos iš NASA erdvėlaivių CST-100 Starliner ir Crew Dragon konstravimui, testavimui ir sertifikavimui atitinkamai gavo 4.2 mlrd USD ir 2.6 mlrd USD. Po kelių metų Boeing iš NASA gavo papildomu 400 mln USD darbams pabaigti.

Rezultatas yra keistokas. Dar 2020 balandžio 6 Boeing paskelbė apie antrą numatomą bepilotį Starliner lėkį (OFT-2) link TKS, susijungimą ir nusileidimą. Papildomo testo išlaidų, kurias padengs Boeing kompanija, kaina ~ 410 mln USD. 2020 kovo pradžioje NASA pilotuojamų skrydžių programos bei Komercinių skrydžių programos vadovas Doug Loverro pranešė, kad po 2019 gruodžio OFT-1 testo, Starliner programinėje įrangoje buvo surasta daugiau nei 60 įvairių problemų.

OFT-2 Starliner7

Kada Boeing erdvėlaivis Starliner į TKS nuskraidins astronautus ? Atspėkite…

Nepriklausoma komisija pateikė 61 rekomendaciją ir tai nėra ervėlaivio dizaino rekomendacijos. John Mulholland, „Boeing“ programos „Starliner“ viceprezidentas ir vadybininkas, sakė, kad komisija akcentavo tris esmines problemas: erdvėlaivio misijos laikmačio (MET – Mission Elapsed Time) programinės įrangos klaida (laikmatis „klydo“ 11 val.), nekorektiškas erdvėlaivio tarnybinio modulio (service module) varytuvų programinės įrangos veikimas ir trūkinėjantis erdvėlaivio ryšis (37 kartus) su Žeme. Programinės įrangos klaidų pasekmės – NASA ir Boeing OFT-1 metu erdvėlaivį CST-100 Starliner galėjo prarasti du kartus.

Boeing ir SpaceX konkurencija

Priminsime kompanijos SpaceX Crew Dragon erdvėlaivio misijas į Tarptautinę Kosminę Stotį. Pirmoji Demo-2 misija prasidėjo 2020 gegužės 30, baigėsi 2020 rugpjūčio 2, trukmė 63 paros, 23 val. 25 min, dalyvavo astronautai Bob Behnken ir Doug Hurley. Anroji Crew-1 misija prasidėjo 2020 lapkričio 16, baigėsi 2021 gegužės 2, trukmė 163 paros, 6 val. 29 min, dalyvavo astronautai Michael Hopkins, Shenon Walker, Victor Glover ir JAXA astronautas Soichi Noguchi. Trečioji Crew-2 misija prasidėjo 2020 balandžio 24, numatoma pabaiga yra 2021 lapkritis. TKS dirba Crew-2 ekipažas Sh. Kimbrough, M. McArthur, A. Hoshide ir T. Pesquet.

Starliner projektui Boeing iš NASA gavo 4.6 mlrd USD, Crew Dragon erdvėlaiviui SpaceX iš NASA gavo 3.1 mlrd USD. 2020 pavasarį NASA paskelbė numatomas vieno astronauto nuskraidinimo į TKS kainas: vieta Crew Dragon erdvėlaivyje – 55 mln USD, Starliner vieta – 90 mln USD. Išvadas teks pasidaryti patiems.

P.S. Rugpjūčio 13 Boeing paskelbė apie erdvėlaivio CST-100 Starliner grąžinimą į gamyklą. Rugpjūčio 3 aptikti 13 vožtuvų nesklandumai vietoje yra nesutvarkomi. Boeing inžinieriai sutvarkė 9 vožtuvus.


Komentarai apie “OFT-2 – vėl problemos”

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *