„Starliner“ grįžimas numatomas…atsakymo kol kas neturi nei NASA nei Boeing. Apie Starliner esame daug rašę tekstuose „Helio nuotėkiai Starliner erdvėlaivyje„, „Erdvėlaivis Starliner užstrigo„, „Starliner kosmose„, „Starliner astronautiniai vargai„, „Starliner lėks į TKS„, „Starliner antrakart kils gegužę” ir taip toliau.
Komerciniai pilotuojami JAV erdvėlaiviai
Crew Dragon pasirengęs lėkiui į Tarptautinę Kosminę Stotį (TKS). SpaceX nuotrauka
NASA komercinių pilotuojamų erdvėlaivių (Commercial Crew Development phase 1 – CCDev 1) pirmąjį etapą paskelbė 2010 metais, jame dalyvavo Blue Origin, Boeing, Paragon Space Development Corporation, Sierra Nevada Corporation ir United Launch Aliance bendrovės. Nuo 2011 metų prie projekto prisijungė ir SpaceX bendrovė su Crew Dragon. Nuo 2020 metų gegužės 30 dienos SpaceX Crew Dragon pilotuojamais erdvėlaiviais į kosmosą kilo 12 kartų: 8 misijas užsakė NASA. 4 misijos buvo komercinės. Misijose dalyvavo 46 astronautai: 35 NASA bei kitų šalių astronautai ir 11 civilių astronautų. 11 misijų lėkė į Tarptautinę Kosminę Stotį (TKS), o Inspiration 4 misija buvo privati. 2024 metų vasarą SpaceX eksploatuoja Endeavour, Resilience, Endurance, Freedom pilotuojamus erdvėlaivius.
Deja, Boeing su Starliner erdvėlaiviu, kol kas stipriai atsilieka, nes grįžimas numatomas.
Varytuvų bėdos
Prieš kelias dienas NASA surengė pirmąją spaudos konferenciją apie Boeing erdvėlaivio manevrinių varytuvų bandymų žemėje rezultatus. Penki varytuvai išsijungė birželio 5 d. bandant erdvėlaivį prijungti prie TKS. Siekdami saugiai grąžinti erdvėlaivį į Žemę, NASA inžinieriai pradėjo iš naujo analizuoti situaciją su varytuvais atliekant bandymus stende. Paaiškėjo, kad manevriniai varytuvai perkaista ir viršija projektinius parametrus.
Tai jau ne pirmas kartas, kai erdvėlaivio manevriniai varytuvai nustoja veikti. Taip nutiko per ankstesnį nepilotuojamą erdvėlaivio skrydį į TKS, tai pasikartojo bandant prisišvartuoti prie stoties per pirmąją bandomąją pilotuojamą misiją. Vėliau žemės komanda paleido keturis, užtikrindama, kad erdvėlaivis saugiai prisišvartuotų diena vėliau nei planuota.
Starliner erdvėlaivio varytuviukai. Aerojet Rocketdyne informacija
Nauji antžeminiai bandymai parodė, kad tarnybiniame modulyje esantys orbitos koregavimo varytuvai įkaista labiau, nei tikėtasi. Tikėtina, kad taip atsitiko dėl ankštos uždaros tarnybinio modulio erdvės ir įkaitimo nuo Saulės spindulių. Atlikdami bandymus Žemėje, inžinieriai tiekė varytuvus įkaitino per daug, atkartodami sąlygas, dėl kurių jie sugedo.
Korekciniai varytuvai
Korekciniai varytuvai beveik nedalyvauja erdvėlaivio nusileidimo iš orbitos procese. Šiam tikslui „Starliner“ naudoja galingesnius laivagalio varytuvus. Tačiau erdvelaivio prisijungimo bei atsijungimo ir manevrų prie TKS etape, viską lemia 28 korekcinių varytuvų veikimas. NASA taip pat tiria helio transportavimo sistemos nesandarių jungčių anomalijos problemą. Ši problema agentūrai yra netikėta, o jos priežastys kol kas nėra aiškios. Inžinieriai teigia: šį reiškinį gali sukelti užsikimšusios jungtys arba riebalų perteklius ant riebokšlių. Ekspertai neatmeta, kad ateityje jungčių konstrukciją teks pakeisti.
Atgal Žemėn liepos pabaigoje
NASA linkusi manyti, kad „Boeing Starliner“ į Žemę gali grįžti liepos pabaigoje. „Boeing“ erdvėlaivio užimtą doko prievadą reikės atlaisvinti, nes rugpjūčio viduryje kita astronautų pamaina į TKS skris „SpaceX“ erdvėlaiviu „Dragon Crew“. Kaip alternatyvą, kraštutiniu atveju, NASA pirmiausia grąžins ankstesnį ekipažą į Žemę. Tai prasta praktika, nes įgulos perduoda pamainas viena kitai stotyje.
Keletą palaikymo žodžių laivui išsakė TKS „įstrigusi“ „Starliner“ įgula. Butch Wilmore ir Sunita Williams teigia: „Starliner“ – padorus laivas, tačiau jie neskubėtų erdvėlaivio rekomenduoti reguliariems skrydžiams. B. Wilmore pridūrė: „esame visiškai įsitikinę“, jog „Starliner“ gali mus saugiai pargabenti namo”. S. Williams jam pritarė.